Sötét jövő

Doom Annihilation, egy tragikomédia másfél órában

2019. szeptember 27. - Wittigen

Végre elérhető a még csak mozit és DVD kiadást sem látó Doom: Annihilation film, mert ugye egyenesen straming platformokra adták ki, és készülése nem volt balhétól mentes, kezdve azzal, hogy magának az Id Softwarenek nem túl sok köze van a filmhez, és hogy a kedves főszereplő színésznőnk be talált szólni a "toxic" rajongói tábornak. A videójáték adaptációk sorsa mindig előre meg van írva. Kudarc. Kudarc volt mind két Hitman adaptáció, kudarc volt a Mario film, a Resident Evil filmek csak címeikben egyeznek a forrásul szolgáló művekkel, az új játék alapján készült Tomb Raider filmet meg meg se említsem. Pedig szerintem nem lenne nehéz, elvégre egy videójáték (már legalábbis a jobban megcsináltak) 4 dologgal bizton szolgál: karakter és helyszín dizájnnal, szövegkönyvvel, és történettel. Miért olyan nehéz leülni és végigpörgetni a játékot, legalább normál nehézségen? Oh, várjunk csak,  mi is történt a Cuphead nevű játék megjelenésekor az E3-on? Egy játék újságíró nem tudta megcsinálni a bevezető pályát, mert derogált neki olvasni? Mindent értek bíró úr, nincs több kérdésem.

A Doom helyzete kétszeresen is rossz, ugyanis túl vannak egy már egy gyengén szerepelt filmadaptáción (bár nekem tetszett, Karl Urban meg amúgyis az egyik kedvenc színészem), de 2016-ban egy hatalmas hullám csapta meg az egész franchise-t (ami engem annyira nem fogott meg, összesen nagyjából 20 percig tudott játékmenetben tartani/játékindítás) és nem sokára érkezik az Eternal, ami szintén megjárta a maga kis köreit, és csapott elég hangzavart a Twatteren. És akkor bejelentették a Doom Annihilationt, és már az első teaser traileren vakarta mindenki a fejét.

34 másodperc és az én józan eszem állt fel, és tántorgott ki a helyiségből. Mégis mi a búbánatos fenét gondolt a Universal amikor zöldlámpát adott ennek a kevésbé átgondolt projektnek. És mégis mi az a csofi doomgal? Nem azzal van bajom, hogy nő, hanem azzal, hogy csofi, és a BFG (mivel a neve is mutatja) egy nagy fegyver, azt meg a Doomguy kb félkézzel lóbálja, itt meg a karakterünk eltörpül mellette. Ja és hol van ugyebár Doom Guy

A történet nem szenved szignifikáns változtatásoktól, a UAC tudós, Dr. Betruger (Doom 3-ból ismerős lehet, ő volt a fő gonosz) még mindig a Marson (pontosabban annak egyik holdján) döngeti a pokol kapuját (noha gőzük sincs, hogy a pokol kapuját döngetik) és oda kell küldeni a tengerészgyalogságot, hogy vágjanak rendet, mert az egyik kísérleti alany enyhén szólva is furcsán érkezik meg Nevadából. Rip and tear babám! Főszereplőnk egy kiközösített pária, aki és akinek a csapata büntetésből lett a Doom Holdra, azaz a Phobosra küldve.

Már a nyitójeleneteken látszik, hogy valami nem stimmel. A bázis modelljéről ordít, hogy 3D-s modell, a Földről készült vágókép szintén egy alacsony minőségű dolog, az első megszállott ember keze pedig, hát, ha ennyire közelről mutatod, akkor minden apró hiba megtöri az illúziót.  A pokolplatform meg, kinézetre a barlang valaha egy csepkőbarlang volt, de a platform korongja körül a kő túl sima, és egyszerűen ordít róla, hogy nem volt a "táj" része. Ha sokáig volt ott, akkor a cseppköveknek rá kellett volna folyniuk, ha az után került oda, hogy már nem volt víz a bolygón akkor meg miért nem darálták le körülötte a követ? Aztán azt sem értem, hogy ha egyszer építek egy szép díszletet a marsi lokációnak, akkor a földi platform barlangja miért ilyen olvdó papírmasé érzést ad?

A képeken világosítottam, mert eredetileg sötétebbek, de a filmben épp eleget mutatják premier plánban, hogy feltűnő legyen a különbség, még sötéten is. Balra a marsi platform jobbra a nevadai. Aztán jön a kapu aktiváció...

Még egyszer, ez így a végleges effekt, nem valami ideiglenes. Mondjuk a portál másik oldaláról egy pöppet jobban néz ki.

Aztán jön a kedvenc tematikám a "katonák". Igen katonák, így idézőjelben. Kedves munkahelyi kollegám volt olyan szíves és felhívta a figyelmemet néhány apróságra, melyek nekem nem tűntek volna fel.

Miért van hosszú haja az ázsiai női tagnak (pont háttal ül a kamerának), miért van festett haja a másik női tagnak, hol vannak az egyenruhák, hol vannak a rangjelzések, hol vannak a csapat tetók (ami nem kötelező, de sok helyen megvan), miért van dús szakálla az egyik gyalogosnak (ő áll a pultbnál a barna pulcsiban), holott ez a katonai higéniás szabályok megsértése lenne a mostani amerikai seregben (és azért vehetjük őket alapul, mert a UAC egy amerikai szervezet)? Amikor a tájékoztatásodat végző személy oda érne, hogy részletezze a feladatotokat, akkor minek vágsz bele a szavába, hogy "tudtam, hogy eljutunk ide is"? Anyád, hát ezért vagy a tájékoztatón egy szutykos hologram asztal előtt. Aztán később kiderül, hogy amúgy kiközösített Joane amúgy a második a kapitány mögött rangban, de nem igen akaródzik a többieknek engedelmeskedni neki. A másik abszurdum ami nevetséges, amikor a velük jövő doki megemlíti, hogy a phobosi bázist egy fúziós reaktor látja el energiával, akkor mindenki kiakad, hogy uram isten, de hát az veszélyes. Gyerekek, egy tágas katonai űrhajóban vagytok, ahol mindenkinek legalább egy 5x5 méteres szoba jut, egy komfort cryo-poddal (felváltva használják amúgy a cryo-alvást és a crypto-alvást. Nincs olyan, hogy crypto-alvás), és van mesterséges gravitáció a hajótokon, ami láthatólag nem kémiai hajtóanyaggal megy előre. Most komolyan a kicseszett radioaktív sugárzáson alapuló energiatermelésen fogtok aggódni? Zseniális, tényleg, az senkit ne zavarjon, hogy a Mars egyik holdján a pokol kapuit döngetik, az atom a mumus. A katonai műveletekre ezentúl nem igen van több mondani valóm, azon kívül, hogy a lőszer igenis fogyó eszköz. A karaktereink az összecsapás első 2 percében tárat ürítenek, majd jöhet a kis pisztoly, aztán a gyalogsági kés (azért sikeresen a gerincével vág nyakat, ami nincs megfenve) aztán pedig még a jó öreg láncfűrész is szerepet kap egy megszállt tudós erejéig.

Azonban az a szegény BFG. Ahogyan azzal a fegyverrel bánik, műanyag súlyúvá (és kinézetűvé teszi) arról meg már nem is beszélve, hogy ez a vacak atomjaira bont (vagy felforral, valami meszes kiszámolta, hogy mi történik veled, erre tessék) itt meg csak lepattannak róla a démonok, és annyi. Nincs vörös köd.

Amúgy a film dugig van tömve utalásokkal, az összes játékra. Ugye ott van Dr. Betruger, a DOOM 3-ból, aztán ott van a sisak HUD-ok szélén lévő felülnézetes térkép, mely egy hagyományos doom pálya alaprajzát mutatja, megvan a híres láncfűrész, a színkódolt kulcskártyák, de még egy igazi Boomstick is szerepet kap. Aztán bónuszként, még tiszteletét teszi John Carmack, a Doom eredeti programozója, mint halott tudós, illetve BJ Blazkowicz, aki ugyan az élettel össze nem egyeztethető állapotban található meg (a nyakától 50 centire van a feje) de cserébe az ő biztonsági kártyája nyitja a BFG-t tároló szobát.

A 2005-ös Doom filmnek a csúcspontja az volt, amikor Karl Urban FPS nézetben zúzza, míg meg nem leli a húgát. Nos itt ilyenről szó nincs, egyszer kétszer kapunk ehhez hasonló jelenetet, de csak mennek előre, akció nincs, de cserébe egy biológiai veszély logót azonosít gyúlékonyként.

Ami a legjobban zavar, hogy szerintem volt egy elképzelés a film mögött, és ez néha fel-fel tűnik, hol itt, hol ott. A feltételezhetően megépített díszletek hatalmas odafigyelést kaptak. a phoboszi kutatóbázis folyosói, a UAC hadihajó lakószobája (az az egy amit láthattunk) illetve a közösségi tere, a kulcskártyák, az interfészek. Minden tű éles és funkciója van (noha a hadihajó nem egy Sulaco féle USS Sulaco, de kiegyezek vele). Nincs a kedvenc gyűlölt megoldásom, a hegesztőszemüveg többfunkciós célravezető eszköz.

Kulcskártya+interfész A nevadai állomás
Egy videókonferencia interfész Semmi extra, de legalább letisztult az UAC hajó AI-ja
Lakó szoba Közösségi tér
Phobosz állomás egyik folyosója  Phoboszi irányítóterem páncélajtaja

Aztán a szépen felépített immerziót tönkrevágják egy ilyen snittel:

A pokolban meg aztán olyan démon dizájnokat mutatnak nekünk, hogy ledobod a láncot, és gondolkozol, hogy oké, ha ide jutott, a film többi részében miért bekékült tudósokat, és egy látszóan gumiruhás szörny ellen harcoltak? Mutatom mire gondolok, íme a film nagy részében látott tűzlabda köpdöső, akinek nem volt az a mennyiségű golyó, ami istenigazán megártott volna, még akkor sem, ha ketten lőtték az arcát, point-blank:

És íme a pokol egyik kisebbik (gondolom én) ura, és az ő csicskásai:

Függetlenül attól, hogy közük sincs az eredeti dögökhöz (sem az ős Doom, sem a 2016-os remake/reboot) azért még jól néznek ki. Olyan ez, mint az új Hellboy, hiányzott belőle del toro-i látvány, de attól még jók voltak az elképzelések. 

Szóval én sajnálom ezt a filmet, mert látszik, hogy ment bele munka, és mégis, elszenvedett egy Fantasztikus négyest, vagy egy X-men bánásmódot. Valószínűleg csak azért készült el, hogy a jogok ne essenek ki a Universal kezéből, ami kár, mert ha már mindenképpen el kellett ezt készíteni, akkor miért nem fordítottak rá nagyobb gondot? A id Softwaretől biztos tudtak volna modellt és tanácsot kérni, ez megtörtént az Avatar játék készülésénél, ahol a Ubisoft megkapta James Cameronéktól a filmes modelleket, melyeket aztán megfelelően lebutítottak. És ha már annyira nem akarták belerakni a Doom Guy-t (holott ígérték) akkor a végén a lezárás helyett a következőnek kellett volna történnie: Joane-t nem átlöki a plazmagránát lökéshulláma a portálon, hanem kinyúl egy páncélos kéz és átrántja főhősnőnket a kapu túloldalára, vágás, és Nevadában találja magát, ahol a jelenlévő tudósok csak a következőt mondják: "Ez átment?! Ez átment." És mindenki ennyiből tudhatta volna, hogy megérkezett a Doom Guy. Ja és a végfőcímnek mehet ez.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr7215172856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása