Fura, hogy ugyan az a tulaj, de az Alien franchise épp a földbe áll a hülyébbnél-hülyébb részekkel (melynek legutolsó installációjáról itt írtam), addig úgy tűnik, hogy a Predator pedig most kezd feléledni és végre megadják nekünk azt amiért régóta sírunk. Íme a Predator: Vadászok vadásza antológia animáció.
A film (az egyszerűség kedvéért így fogok rá hivatozni) 4 részből áll, mely három életttörténet és egy konklúzió. Elkalauzolnak minket a vikingek korába, áthussanunk egy röppenetnyi időre a feudális japánba, hogy aztán a Csendes óceáni hadszíntéren találjuk magunkat 3 időben nagyon is elkülönülő karakter történetét követve.
1. rész: Pajzs
841-ben vagyunk, Ursát a bosszú hajtja, apja halálát óhajtja megtorolni, és emiatt mindenek égnie kell és égni is fog, mert köti a kezét az ígéret.
A trailerből kivehető volt, hogy mindegyik részben új Yautját láthatunk, nos itt a benga 3 méteres izomagyat küldték harcolni, aki nem túl okos, de cserébe rohadt nagyot üt. Megjelenése után azonnal KOzza a társaságot. Itt megjegyezném hogy az óvatlanul támadó emberek szinte azonnali halála nagyon is kielégítő. Úgyhogy marad Ursa és a jó öreg macska egér harc. Előre leszögezem, szerintem ez a leggyengébb szekció az egész filmből, és ez főleg Ursa karatere miatt mondom. Szerintem finguk nem volt arról, hogy mihez akarnak vele. Kezdéskor a tipikus erős női karakter (és ez nem pozitív értelemben mondom), akinek be nem áll a lepcses szája, akit belerántanak egy olyan csicska csapdába, mint amit az SW8 az "adják át Hux tábornokak, hogy az anyja keresi" -vel eljátszott. Elmondja a nagy bevonuló mondókáját, Stormbreaker Shieldmaiden így, Einar lánya Ursa úgy, mire az apja gyilkosa csak annyit mond, hogy "ki?", pofám leszakad elkezdi mondani előről, majd a BBEG félbeszakítja, hogy amúgy fel kéne takarítani a helyet, szóval jó hogy jött. Ez mekkora hatalmas blama?! Viszlát erős karakter. Főleg hogy utána nem is ő öli meg Zorant, mert ő teljesen leblokkol, hanem a fia fejezi le. De legalább a Predator elleni harc amit egyedül csinált az validálta, a konklúzióban való részvételét.
2. rész: Kard
Mindenki másik nagy álma egyértelműen japán nindzsák vagy szamurájok küzdelme volt, lássuk, hogy nyúlnak ehhez a témához. A készítők a lehető legegyszerűbb toposzokhoz nyúltak a történet szempontjából: testvérek küzdelme az apa elismerésének kiérdemléséért, majd az ebből származó bosszú vagy elégtétel vétel hajtotta belső motivációk kihasználása, és ebbe az egyenletbe dobták be a harmadik külső szemlélőt. A film ezen részében nem tudtak hibázni, minden amit tettek jól állt neki. Kezdve azzal, hogy két idézeten kívül egy szó sem hangzott el, míg Japánban voltunk ÉS több érzelmet adtak át. A tradícionális japán kastélyok és házak tetején való ugrálással egy csöndes teliholdas estén (ha bár azért az taktikai hátrány) SOHA nem lehet tévedni, és itt is gyönyörű jelenetek vannak
Ennek a résznek az ellenfele már egy fokkal okosabb és fifikásabb, és mindenekelőtt nagyobb arzenállal van felszerelkezve, de ez sem ellenfél a japán hajtogatott acélnak, ennek rendje és módja szerint el is húzzák a nótáját, igaz itt már ketten kellettek a dologhoz.
3. rész: Golyó
Torres mindig is pilóta akart lenni, aztán '41-ben megkapja a behívóját (pont április elsején) és a Csendes-óceáni hadszíntérre kerül, ahol hamar gépjavító szolgálatra kerül, nem pedig pilótáskodásra. '42-ben épp a Bullet nevű repülőjét szervizelgeti, mikor kiszed belőle egy rombusz alakú idegen anyagból készült fémdarabot, amiről később kideról, hogy egy rakétahajtott lándzsa. Miután senki nem hisz neki, így úgy dönt hogy felszáll azzal a repülővel amivel beégett parancsnoka előtt, hogy figyelmeztesse az Ászokat a leselkedő veszélyre. Bátor gyerek, mert ez minimum hadbíróság szokott lenni. Ennek a résznek a predatorából igazából vajmi keveset látunk, csupán deréktól felfelé, és fő fegyvere valójában a repülője, de azt egész jól használja. Mondjuk kicsit rossz fényt vet rá, hogy pár száz évvel visszamaradottabb technológiával elverik a sejhaját. Mondjuk az, hogy Torres kiékeli a botkormányt, majd kimászik a repülője szárnyára, hogy egymaga lerugdalja a lángoló üzemanyag tartályát (egy egy üléses gépről beszélünk) már-már Ethan Hunthoz illő, és ennek megfelelően hihetetlen mozdulatsor, de igazából ezen már meg sem lepődünk.
A rejtett történet szál
Minden rész úgy végződött, hogy egy űrhajó fogdájában panol a kamara, egyre távolabb Ursától, így láttuk meg a Kard szereplőjét, a névtelen japánt, aztán a végén Torrest is. Mélyebb matekozás nélkül is érződött, hogy büdös a sztori, elvégre Ursának a japánra történetre való ugrás 800 évet jelentett volna, a japánnak meg kb háromomszázvalahány évet a második világháborúig. Adja magát a kézenfekvő magyarázat, hogy jégen tartották őket, míg az idő el nem érkezett. És Torres összekanalazása után be is igazolódott feltételezésem, tényleg jégentartották őket ismeretelen időtartamon át, még potenciálisan Torresnek is messze van a saját jelene, de ez nem kerül kimondottan igazolásra. Ez után nem meglepő, ha azt mondom, hogy egyértelműen azért olvasztották ki hármójukat, hogy szórakoztassák a Yautjákat egy jó öreg gladiátor harc keretében. Abban nincs mélyebb kapcsolat, hogy miért hármójukat, így esett gondolom. Itt a végén sikerült javítaniuk Ursa megítélésén és VÉGRE elővillant az erő és akarat aminek amúgy is sugároznia kellett volna belőle a saját részében, bár a feleslegesen hablatyolást itt sem tudta elengedni. A végén amikor viszik vissza a jégre tett Ursát a raktérben el akkor ott van az indián lány a Preyből, így effektíve pontot téve a sztorija végére, és tekintve, hogy ugyan az a rendező (Trachtenberg) így biztosra vehető, hogy több indián lányos élőszereplős filmet nem kapunk, de az előferdülhet, hogy animált tartalom még lesz. Amúgy tetszik ez a típusú folytonosság megőrzés. Lehet, hogy majd ezeket a karaktereket viszontlátjuk élőszereplős filmben, ami lehet hasonló lenne a 2010-es Predators-hoz (amit amúgy imádok) szóval nem állnák neki ellent. Összességében egy nagyon jó film lett, remélem tartják az irányt és a jó ötleteket.