Sötét jövő

Supernova - egy alulértékelt, de egész jó B kategóriás sci-fi

2023. október 07. - Wittigen

Nem tudom miért a kétezres évek (is) tele voltak űrfilmekkel, van ami kimondottan ikonikus, van ami kimondottan elfelejetndő. Van ami pedig szimplán csak jó, a Szupernova pont a harmadik kategóriába tartozik.

Az űrhorror koronázatlan királya a szememeben az Event horizon film, ami ugye egy FTL meghajtó kipróbálásán átesett hajó köröl öszpontosul. Na most, mind tudjuk mi történt azzal a hajóval, és hogy valójában a bibliai poklot járta meg. Véletlen találtam egyet amiben megláthatjuk, hogy milyen az, amikor sikerül a "dimenzió" ugrás oda is, és vissza is némi komplikációval. A huszonkettedik század elején járunk. Fényévekre az otthontól, a világűr mélyén a Nightingale mentőűrhajó jelenti az egyedüli reményt a bajbajutottaknak. Amikor egy elkeseredett segélyhívás fognak, a hattagú legénység dimenzió ugrást hajt végre. Csak kezdetnek semmi nme olyan egyszerű, mint ahogy azt gondoljuk. A segélykérő üzenetet nem az küldte, aki nevében leadták, aztán a kapitány az ugrás közben meghal. És feletéább gyanús a frissen megmentet személy viselkedése is, hát még hajója rakterének tartalma...

Csóri filmet lehúzták és a készítője is letagadja ÉS a produkció felénél, konkrétan megpattant, mert tele lett a töke a stúdió fejeseinek belepofázásával. De, és most jön a de, csak úgy, mint az Alien 3 úgy szerintem ennek a filmnek sincs miért szégyenkezni, mert egész korrekt vizuális elemeket és sztorit vonultat fel másfél órában. Fura karakter megvilágítást használnak, na most nem tudom, hogy maga a fényelés rossz vagy szándékos, de főleg a karakterek szemeit világítják meg és sok árnyékot használnak, ugyanakkor a film nem sötét, hanem szépen kivehető minden. 90 percben több szórakozást nyújtott mint egyéb társai, és a conceptek amik lefektetésre kerültek benne, nagyon is szilárdak. Nézzük, hogy hol remekel és szerintem miért érdemes megnézni. 

A hajó belső terei dizájn nyelvezete emlékeztet a 1998-as Lost in Space hajójának általános áramvonalas dizájnjára, és az a hajó szívem sok szegletének egyikében lakozik, de a futurizmus ellenére egész elfogadható szinten utilitariánus a dizájn. Ami magát az űrhajót illeti kívülről azopnban egyáltalán nem hasonlít a Példaként felhozott hajó külsejére, ott sokkal inkább teret nyer a prakticizmus, ugye minek áramvonalasság egy olyan hajónak, ami soha nem fog légkört érinteni. Aztán ott van a kedvenc témám: a betartott rang hierarchia, határozott másodtiszt, sziklaszilárd elképzelések, tetszik, hogy nincs mellébeszélés, a film elején kimondásra kerül sok dolog és nincs titkolózás a többi legénységi tag előtt. Amikor a vészhelyzeti riasztás helyszínére érnek, és összekanalazzák a túlélőt, akkor azt hazmat ruhában teszik, és nem egy szál pólóban. Hatalmas pirospont a másodtiszt előtt, aki szerintem az eddigi legjobb képzeletbéli kapitány volt, akivel sci-fiben találkoztam: azt is nagyon élem, hogy van egy potenciális első kapcsolatfelvételi helyzet, és a kapiány nem úgy viszonyul hozzá, hogy "jaaaaj de jó, azonnal vigyük vissza a Földre" (nem mintha megtudnák csinálni), hanem mivel sem ők sem az aki megtalálta a vackot nem tudja, hogy most mi ez, addig veszélyes anyagként kezelik. És elzárják. Az meg már csak a hab a tortán, hogy mikor egyedül hagyja a hajót, és leszáll a bolygóra, hogy üzemanyagot keressen, akkor visz magával egy pót felszálló egységet hátha ki akar vele babrálni a megmentetjük, akinek nem tetszett, hogy nem mindenki a popsiját veri a fedélzethez örömében tőle meg a rejtélyes rakományától. Aztán mikor lehull a lepel, és kiderül, hogy az általuk megmentett egy mutálódás folyamatának kellős közepén lévő mentálisan zakkant alak, akkor mikor elkezdi írtani a legénységet, van egy jelenet, amit nagyon imádok. Épp konfrontálódik a legénység egyik fele, meg a BBEG, felfegyverzett legénység tagja tényleg gyomron lövi egy szigony puskával és nem várta meg, hogy támadjon vagy valami nagy beszédet mondjon. Aztán a dimenzió ugrásos metódus is tetszik és annak a lehetséges kimenetelei is (a magyar oldalak hülyén fordították, nem hiperűrugrás van, hanem dimenzió váltás). És végezetül: egy marha jó ábrázolását láthatjuk a Sötét erdő elméletnek. Ha nem lenne meg: 

A sötét erdő hipotézis az a feltételezés, hogy sok idegen civilizáció létezik az egész univerzumban, de ezek egyszerre hallgatnak és ellenségesek, és igyekeznek láthatatlanok maradni az emberiség számára, mert attól félnek, hogy egy másik ellenséges és észrevétlen civilizáció elpusztítja őket. Ebben a keretben feltételezik, hogy bármely űrjáró civilizáció minden más intelligens életet elkerülhetetlen fenyegetésnek tekint, és így elpusztít minden születőben lévő életet, amely felfedi önmagát. Ennek eredményeképpen az elektromágneses spektrum viszonylag csendes lenne, mindenféle intelligens idegen életre utaló bizonyíték nélkül, mint egy "sötét erdőben", tele "fegyveres vadász(ok)kal, akik szellemként leselkednek a fák között".

És tekintve, hogy mi meg a második VH óta folyamatosan sugározzuk kifelé a jeleket és még meghívót is küldtünk egy aranyplakett formájában. Nos, igen érdekes elmélet. Két dolog van, ami nem tetszett a filmben: a sok meztelenkedés, és az, hogy a szilárd legénységi összatartást össze kell azzal cseszni, hogy tiszt, kummant a frissen összekanalazott menekülttel, ami azért van, mert megingott a kapcsolatában mert az eredeti pasija szerzett egy gyerekvállalási engedélyt kettejüknek, és hirtelen kétségbeesett a nő, hogy biztos vele akar e gyereket. Mivel ennek is olyan kalandos életútja volt mint az Alien 3-nak és az Event horizton ezért a befejezése is feletébb kalandos. Az IMDb 4 különböző befejezésről ír, én kettőt tudok: a moziban is megjelent befejezésről és egyeről, ami a törölt jelenetekben volt. Mind kettő világvégét jelent nekünk, az egyik 50 év a másik 200 év. Csakhogy a második esetében repülne az egész univerzum. Igazából tetszik, hogy nem lett visszavonva a Föld számára a halálos ítélet, és a karaktereknek együtt kell élnie a tudattal, hogy effektíve ők okozták. Viszont valahol örülök, hogy nem a második befejéssel mentek, mert az önellentmondásba keverte volna a filmet a feltétlezett idegen fajról és a bomba működéséről mert a filmben azt mondják a bombáról, hogy csak a rivális fajokat kellene kiikatatni, viszont törölt jelentekben (lentebb megtekinthető 4:07-től) szereplő befejezéssel konkrétan univerzumroppantó bombát gyárottak, ami MINDENT kinyír. Ugyanakkor viszont védhető, hogy ha 9. dimenzióról beszélünk, lehet, hogy a bomba gyártóit nem érinti ez a kérdéskör, mert jóval felette állnak. Illetve ez a befejezés egész jó arra is, hogy mi történik, ha dimenzió utazol, és nem kapszulában teszed ezt.

Összességében egész pofás B sci-fi film lett ez a Supernova, kár, hogy ez is olyan sokat szenvedett és az eredeti rendezője ezt is letagadja, mint az Alien 3-at. Én meleg szívvel ajánlom egy esti popcorn majszolásra.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr4718205295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása