A cikk spoileres tartalom, e szerint folytasd. Ha nem láttad és meg akarod nézni, akkor ne olvasd el ezt a cikket (tho inkább megkímélnélek a film megnézésétől).
Ad Astra. Egy apa otthagyja a fiát, hogy egy úttörő küldetés keretében a naprendszerünk szélére menjen. Majd 19 évvel később az otthagyott fiúnál vesszük föl a szálat. Már a trailer is egy katyvasz volt, de hát a katyvasz trailereket jobban szeretjük, mert talán beránt a moziba anélkül, hogy elmondaná, hogy miről is fog szólni a film. Nos, a trailer elmondta miről fog szólni a film. SEMMIRŐL. Esküszöm nektek, ahányszor Hollywood sci-fit akar gyártani egy-egy sikerre (Marsi, Alita, Valerián, Csillagok között) jut 5 vagy 6 bukás (Annihilation, Passangers, Predator film, Doom film, Covenant stb). Miért? Miért olyan nehéz kitalálni egy jó sztorit? Az hagyján, hogy semmi értelme nincs a párbeszédeknek, de még a logikai feltételezések is hibásak. Kezdjünk csak neki.
A Neptunusz felől titokzatos antianyag sugarakat lövöldöznek a Föld felé, melyek mindent kisütnek, ami az útjukba kerül, köztük az űrlift antennát is (marha jó concept, Duga az űrben :D). A Lima projekt, mely az első mélyűri küldetés volt, 16 évvel a indulása után eltűnt, fedélzeten főhősünk, Roy apjával, de most a katonaság feltételezi, hogy Roy apja lövöldöz a Föld felé, mivel ő volt a hajtóanyag felelőse (a hajó, amivel mentek, antianyag alapokon működött). Most Roy-t azért akarják a Marsra küldeni, hogy személyes könyörgő üzenetet küldjenek a Neptunusz felé lézerrel, amit, ha fogadnak akkor bemérhessék a fogadót. Az ok: meg akarják állítani a Roy apját. Amit kapásból nem értettem (aztán persze később megpróbálják megalapozni, így vagy úgy, de viszonylag gyengén) az a következő: Miért feltételezi a katonaság, hogy ártó szándékú Roy apja, miért nem megmenteni, és miért megakadályozni akarják? Eredeti szinkronnal nézem a filmet, szóval félrefordítás sem lehet. Krízisről beszélnek, holott, ha a 14. percig jól értelmeztem mindent, maximum egy űrhajótörött kétségbeesett kapcsolat felvételi próbálkozásainak lehetünk az elszenvedői. Amúgy persze, érthető a titkolózás, mert mégiscsak "mindmeghalhatunk" szituáció, met, ha ezt rosszul csinálja, akkor agyő naprendszer, de ennek kicsi a valószínűsége, főleg azért is, mert Clifford volt felelős az antianyagért, tehát csak tudja, hogy mi a rákot csinál), de hogy miért nem az azonnali mentőakció az első reakció ezt fel nem foghatom, továbbá azt sem, hogy a Roy miért úgy áll hozzá a dologhoz, hogy "faszom, mintha lenne választásom, hogy megyek e a Marsra" (későb erre is választ kapunk, és erre van a poszt vége felé az egyik reakcióm).
Szóval Roy megy a Marsra. Kapunk egy kis bevágást, ahol az apja egyik üzenetét nézi:
I feel your energy back home, and of course, i think of God. Im overwhelmed at seeing and feeling His Presence.
A Lima küldetés egy idegen élet jeleit kutató küldetés volt. Miért kell idekeverni istent és a vallást? Tudom, hogy az Apollo egyik legénységi tagja (nem tudom, hogy hanyasé) úrvacsorázott a Holdon, ami kimondottan tiltva volt (az hogy vallást keverjenek a Hold küldetésekbe) de azért meg kellett csinálni. Ugyan ez itt is. Amellett, hogy ennek a mondatank semmi értelme, még egy személyes üzenet kontextusában (Clifford Roynak, apa fiának) sem, amellett persze, keverjük bele a vallást egy sci-fi filmbe.
Amúgy az tetszik, hogy ebben a jövőben már egész hétköznapi a holdutazás. Mindenki ilyen kellemes lábtámaszos székben várja az indulás előtti felkészülést, a fülke meg tágas. De az, hogy egy párna és egy takaró 37000 forint legyen az még légitársaságos mércével is pofátlan dolog. Közben kapunk egy aprócska infóbombát a Holdról. Vannak biztonságos zónák, de azon kívül a bányásztelepek között effektíve hábrú van, és vannak kalózok. ŰRKALÓZOK A HOLDON. Kolonizáltuk a holdat, de egy határok nélküli hely, és effektíve mint valami gettó slum, marjuk egymást a hátsókertben. Zseniális. Egy dolognak rögtön örülhetnek a károgóbb fajtájúak: itt nincs hangeffekt az űrben a zenén és a tompa hangokon keresztül, melyet a jármű rezgése közvetíthetne a ruhán keresztüli közvetlen kapcsolattal. Juhúúúú. A holdi metrón marha jót vigyorogtam, tudjátok, hogy hogyan oldhatták meg? Fejjel lefelé felvettek valami metró alagutat, így a sín normál nézőpontban a plafonra került. Legalábbis remélem így tették, mert ha ezért külön fizettek, hogy ezt valaki elkészítse CGI-vel akkor már értem, hogy hová ment a büdzsé később (amúgy tuti valami metró állomáson forgatták a Hold bázis fogadóterem jeleneteit, csak úgy, mint a Zsivány Egyest).
Emlékeztek amikor azt mondtam, hogy a Hold effektíve egy háborús övezet? Na mit ad isten, Roy-nak a Hold sötét oldalára kell eljutnia, keresztül a kalózok vadászterületén. Szerintetek mivel mennek majd hőseink?
Apollo éra holdjáró feltúrbózva? vagy | Valami BTR/APC űrszörnyeteg? |
Nos íme a SPACECOM választot fegyvere:
MIÉRT?! Ha tudjuk, hogy háború van a hold jó részén, és még a kalózok is bárcalevéllel tolják, akkor miért egy nyitott kicsikocsival cikázunk a hold felszínén? Az Armageddon ugyan nevetséges volt, de az ötlet, hogy a Tatukon vannak fúvókák, melyek leszorító erőt generálnak nem volt hülyeség szerintem. Egy BTR/APC egy ilyen fúvóka rendszerrel szerintem nagyon jól jött volna. Mondjuk nem hullik el 12 emberből 10. De azért nagy nehezen megérkezünk a kilövő bázisra, ahol Roy apjának egykori volt kollegája közli vele, hogy a SC-től ő kapott egy utolsó titkos eligazítást, majd odaadja a pendrive-ot, ami tartalmazza. Itt már azért kezd bűzleni a dolog. Útban a marsi KATONAI BÁZISRA (mindjárt megértitek miért emelem ki), gyorsan még reagálni kell egy SOS szignálra. Roy ahogy a logika követelné, közli a kapitánnyal, hogy ez egy katonai küldetés, az prioritást érdemel, de neeem meg kell nézni. Long story short: a kapitány meghal emiatt. Lényegtelen is, hogy, hogy, Nem volt érdekes karakter, csak arra volt jó, hogy meghaljon, mint ahogy a többi is elpatkol később (milyen meglepő).
Mars, édes Mars. Megérkezünk, és rögtön szúrni kezdi a szememet az összes hiba. A bázis tervezés mellőz minden logikát. Felesleges üres terek, beton oszlopok jobbra és balra, homok a bázison belül, idióta vörös színkorrekció, hülye hosszú folyosó betonból készült polcokkal. (csakhogy tudd, hogy te a Marson vagy!). A fenének vittek oda annyi betont? A jelenlegi terveink is azok, hogy ásunk magunknak, vagy barlangokat alakítunk át. Ezt meg is tehetjük, hisz a Mars tektonikailag inaktív bolygó, nincs földrengés veszély. No mindegy, Roy-t beültetik a minesotai Orfield Laboratóriumok hangszigetelt szobájába (mert ott vették fel, ezt bárki megismeri, aki már csak látott róla képet), hogy mondjon fel egy szöveget, amit előre megírtak neki. Majd a teki azt mondja, hogy most nem jött össze majd a következő adás ciklusban. És Roy újra és újra beül és elmondja. Tudnám mi a ráknak, ezt a szöveget felvehették volna a Földön is, majd folyamatos broadcastolhatták volna a Neptunusz felé. Aztán egyszer változtat a szövegen és valszeg válasz is érkezik rá, majd hirtelen megjelenik egy eddig full ismeretlen nő, aki közli, hogy "köszike, többet nincs rád szükség".
Miután Roy-t kizárták a dologból van egy szívhez szóló beszélgetése a marsi bázis igazgatónőjével, ki mit ad isten, szintén Lima Projekt áldozat, neki a szülei voltak a hajón, és megmutatja a valós utolsó üzenetet Roynak, ami a hajóról érkezett. Nos, a Lima projekt legénysége fellázadt a projektet irányító Clifford ellen, és haza akartak menni. Még egyszer: a küldetés a naprendszer szélére tartott, hogy kitörjön a nap zavarásából, hogy büntetlenül tudja szkennelni az univerzumot, de csak a Neptunuszig jutott, még el sem érte a célját a legénység meg meg akart fordulni. Szóval fellázadtak. Nos Clifford nem igen komálta a lázadást, és megtorolta, megölte az összes lázadozót (na jó, azért lett egy kis véletlen mellékes is) Nézzük mit ír az amerikai hadsereg kódexe a lázadásról:
94-es cikkely, 894-es paragrafus, "b" bekezdés:
- A személy, kit bűnösnek találnak lázadás szításában vagy tervezésében, vagy nem jelenti vagy folytja el időben, halállal büntetendő vagy bíróság által kijelölt büntetéssel sújtandó
Hát kedves lázadó barátaim, ahogyan azt láthatjátok, nem nektek volt igazatok. És akkor következzék a kedvenc vesszőparipám: ez egy egyutas dolog volt, de, ha nem is egyutas, akkor is több évtizedes küldetés oda és vissza. MIÉRT JELENTKEZEL RÁ, HA NEM FOGOD KIBÍRNI?! Plussz, mi a fene SPACECOM? Ha kiválasztok valakit egy projektre, akkor előtte több száz pszichológiai teszten kellene átesnie az illetőnek, szóval a veszélyes alapesetben kiszűrnék időben, ezt is meg kellett volna fogni időben, de nem. Aztán még az igazgató nő is hajtogatja, hogy apád megölte a szüleimet. Néni. Amennyire tudjuk, a szüleid is lázadhattak, szóval ez az ő hibájuk. Aztán közli még Roy-jal, hogy amúgy a Cepheus, a rakéta, amivel jött, az megy nemsokára tovább, nukleáris töltetekkel felszerelkezve, azért hogy a projekt maradékát is eltakarítsák. Ekkor főhősünk hirtelen eldönti, hogy ő bezony megy, és majd ő elintézi az apját. Szóval az igazgatónő, és Roy átvágnak az egész bolygón a kilővő helyig, most kapaszkodjatok meg: EGY ZÁRT TERŰ MARSJÁRÓBAN. Ott ahol nincs kalóztevékenység.
Édes istenem... Roy a szennyvíz csatornán át bemászik a kilövő állásba (hogy miért van az összekötve a kilövő állással, nem tudom, ne kérdezzétek, de össze van), és pont a gyújtás előtti utolsó másodpercben mászik be a zsilipbe. Persze ez a legénységnek nem tetszik, és ki akarják iktatni őt, ami meg hát láásuk be, senkinek nem tetszene, szóval különböző okokból meghalnak. Egy betöri az arcát, mert épp akkor szeparál az egyik rakéta lépcsőfok, aztán a másik kettő meg megfullad, mert Roy eldurrant egy nitrogén palackot, miközben dulakodik az egyi k személyzeti taggal, és ebben megfullad az a személyzeti tag, meg a másodkapitány (aki ilyenkorra már kapitány). Mindegy, megkezdődik a 79 napos utazás a Neptunusz felé, ahol főhősünk egy picit majdnem megkattan, de megússza.
Valaki árulja már el nekem, hogy a Hubble mit keres a Szaturnusz pályáján is túl?
Megérkezünk a Neptunuszhoz, és megvan az elveszettnek hitt hajó. Persze épp akkor kell EMP bombát játszani, szóval a holdkomp nem tud rendesen dokkolni, de Roynak azért sikerül átszállni, bombástul, mindenestül (noha ez az adott jelenetben nem látszik, ugyanis ott nincs a kezében a bomba, de zsilipelésnél már igen), és a kis közlekedő eszköz pedig elsodródik. Bomba felállít, de azért mielőtt odadurrantunk a dolgoknak, ugyan keressük már meg apát. Nos meg is lesz, és kapunk egy nem túl szép beszélgetést apa és fia között. Clifford tényleg egy érzéketlen pöcs, ha nekem azt mondaná az apám, hogy soha nem érdekel se anyád, se te, se a kis ötleteid, és ott helyben időzíteném az atomot, és hagynám ott apucit főni a nukleáris gránáttal együtt, de Roy nem ilyen, megpróbálja hazavinni, ami nem éppen sül el jól, mert apuci ellöki mindkettejüket (össze vannak kötve biztonsági kábellel!), majd magát is a fiától, és öngyilkos lesz. Roy nagynehezen visszaügyeskedi magát a saját hajójára, és az időzített atom pedig teszi a dolgát, ő meg a lökéshullámot kihasználva hazafelé veszi az irányt. Slusszpoén? Egyedül vagyunk az univerzumban. Amin még röhögtem (kínomban), az a következő jelenet sor volt: "idegen és furcsa világokat térképeztek fel, jobban, mint azelőtt bárki". Majd mutatnak 3 képet, Vénusz, Merkú és Európa felszínéről, mint "távoli világ". Mi van, nem maradt már pénz egy kép rajzoltatására, mert elvitte az összes pénzeteket a CGI fejjel lefelé metró?
Vénusz felszíne, ezért tudom, mert baloldalt ugyan az a hiba van a képen, mint ami a Hubble teleszkópos albumomban van | Ő tippre pedig a Merkúr. | Ez biztos, hogy az Európa, a Jupiter holdja. |
Bumm végfőcím.
Az egész film üres volt, véletlen jelenetek halmaza, semmitmondó dialógusokkal és monológokkal megtoldva. Egyik ismerősöm komolyan elgondolkodott a moziból kijövet, hogy ő bezony most odamegy a kasszához, és visszakéri az elrabolt idejét. Nem tudom mi volt a céljuk ezzel a filmmel, de semelyik műfaji követelésnek nem tudnak eleget tenni. Filmdráma/Misztikus film (áll ez az port.hu-ról berántott fülszövegben, ha az ember rákeresGoogle-ön). Drámának vontatott, misztikum meg nincs benne. Mert ha még a naprendszer szélén egy fal várna minket még azt mondanám oké, de ez sem történik meg, el sem jutottak a naprendszer szélére. Pitt nevével akarták eladni a filmet, és őszintén, Pitt karaktere a halott nyugodt űrhajós, akinek pulzusához atomórát lehetne igazítani, olyannyira nem tud megkapó lenni, hogy még az érzelmes jelenetei is (pl, mikor egy könnyecske lecseppen az arcáról, mikor az apjának küld üzenetet a Marsról) sem tud megérinteni. A címe módosítani lehetne, Ad Astra: Út a semmibe, és akkor stimmelne minden.