Sötét jövő

Platform - még egy társadalom kritika sci-fi köntösbe bújtatva

2020. április 27. - Wittigen

A Netflix egyre inkább ráerősít a saját repertoárjára, mivel mindenki a saját streaming platformját akarja népszerűsíteni, ezért ugye sorra húzzák ki a filmeket és sorozatokat rájuk. De, és itt jön a hatalmas de. A Netflixnek vannak nagyon jó saját filmjei/sorozatai (többről is írtunk már), de ezekért több esetben túrni kell. Grinderbar is így lelt rá a Platformra.

Hihetetlenül gyorsan robbant be a Netflix új társadalomkritikás horror filmje. A megjelenési dátumon 2019. november szerepel. Bár bevallom őszintén nincs egy hete, hogy az első ajánlót olvastam a filmről. Egyetlen mondatban visszacsatolnék a Kocka című filmre, ami hasonló vizuális elemekkel dolgozott mint a Platform és hasonló kérdéseket feszeget, csak kevésbé kiforrottan.

Innentől a leírás nyomokban cselekményleírást fog tartalmazni. Csak saját felelősségedre olvasd tovább. A Platform vagy más néven a Gödör egy hatalmas börtön. De biztosat nem tudok mondani, mert ez nem egyértelmű a filmből. Lehet ez egy munkahely is, ahova azért jönnek az emberek, hogy valamiféle igazolást kapjanak. Vagy lehet egy óriási társadalmi kísérlet, amiben nem számít hányan halnak meg. Főhősünk azonban nem gyilkos, vagy bűnöző. Ő önszántából megy a Gödörbe, mert keres valamit. Minden embernek lehetősége van egy valamit magával vinnie a cellájába. Lehet ez egy kötél, egy kés, vagy akár egy kutya is.

A cellák vertikálisan helyezkednek el egymás fölött. Minden cella közepén kis lyuk van. Amin keresztül a platform közlekedhet fel-le. Lefelé nem kiabálsz mert ők alattad vannak. Felfelé sem kiabálsz mert ők úgysem fognak válaszolni. Már itt felvázol egy társadalmi berendezkedést. De itt kap egy csavart a történet. Mert havonta más cellákba kerülnek az emberek. Így aki az első hónapban a felső szinteken volt, és élvezte a bőséget, az lehet, hogy a következő hónapban minden morzsáért ölni tudna. Az első szintről halad lefelé a platform amin az élelem van. Naponta csak egyszer jár, és minden cellában csak rövid időre áll meg. Ételt nem lehet eltenni mert akkor beindul a sütő vagy a fagyasztó mechanizmus, és meghalnak a szinten lévők. A főhős Goreng megtapasztalja a különböző szinteket és több cellatársat is elfogyaszt, ezt pedig nem csak átvitt értelemben értem. A film inkább sok gore elemet tartalmaz, mint horrort. Erőteljesen érződik benne a jelenlegi fogyasztói társadalom kritika, de nem lehetne egyetlen dolog mögé besorolni, mert rengeteg témát érint.

Éppen ezért, ezeket itt nem is fogom leírni, mindenki nézze meg a filmet és fedezze fel az elejtett utalásokat. Viszont a végső felismerést leírom, ahogyan én láttam: Azt nem tudni pontosan milyen mély is ez a börtön. De hogy változást érjünk el a Gödörben, értsd alatta a világot, nem felfelé kell törnünk, másokon átgázolva, hanem le kell mennünk, egészen az aljáig. A legaljáig, majd onnan egy szimbólumot kell felküldeni, ami bizonyítja, hogy kiálltuk a próbát, és méltók vagyunk az újrakezdésre. De ennek az ára magas. Mi csak az üzenethordozók voltunk, az üzenet pedig ti vagytok. Akinek a cikk alatt Snowpiercer flashbackjei voltak, az sem véletlen. A Snowpiercer konkrétan a gazdagok és szegények szembe állításáról szólt. Arról hogy egy forradalom segítene, vagy csak nagyobb lenne a káosz. A platform pedig általánosabb dolgokkal foglalkozik, ott nem akar megváltani senkit csak bemutatja hogy 2020-ban milyen beteg a világ. És csak látszat megoldást kínál. 

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr3915567956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása