Felmerült már benned a kérdés, hogy hogyan készülnek/készültek a keresztmetszetes könyvek illusztrációi? Te is órákig el tudsz lenni a csövek csalinkázásával a járművek burkolata mögött? Hát ne is menj tovább, kincsesbányára bukkantam Richard Chasemore személyében.
Richard Chasemore karrierjének köszönhetően került a Lucas Arts látőkörébe. Alkotó társával a dán Hans Jenssen-nel bővel az első SW témakörű keresztmetszet könyv megjelenése előtt is dolgoztak már a DK-nak ugyan ilyen könyveken. Techinkájuk és stílusuk olyannyira megegyező, hogy a könyvek amiket ők csináltak olyan érzést keltenek, mintha egy személy illusztrálta volna. Hans és Richard minden könyv előtt melynek elkészültében szerepet válllaltak több napot, esetekben hetet töltöttek a híres Skywalker farmon, ahol referenciákat és információkat gyűjtöttek a rajzolandó járűvekről. A legelső könyv elkészülése 5 hónapot vett igénybe, minden rajzra kb 3-4 hetet szántak.
Sajnos timelapse videót nem találtam még arról, hogy hogyan készültek ilyen rajzok, (ami késik nem múlik, előbb utóbb valaki majd feltesz egyet), de találtam talán vele egyenértékűt. Pontosabban Chasemore barátunk Artstation profilját (meg később facebookját és saját weboldalát) ahol lépésenként láthatjuk, hogy hogyan rajzolta ő az univerzum egyes gépeinek keresztmetszetét. Az úriember amúgy jelen van facebookon is, dobjatok rá egy likeot, hátha tesz majd fel még több képet közbülső állapotokról is.
A TIE bombázót nem kell bemutatni, mindenki jól ismeri az ikonikus birodalmi bombázót, de ha mégis elkelne egy kis frissítés az emlékeknek. Először a DK Csodálatos keresztmetszetek könyvében tűnt fel, melyet itthon először 1999-ben vehettek kezükbe az olvasók. A képeken tanúi lehetünk a korai ceruza vázlat tus rajzzá majd később színessé válásának állomásain. A következő sorok az alkotó Atstation albumának fordításai.
Kezdésnek kezdjünk egy átfogó képpel az 5 állomásról, balról jobbra: elnagyolt vázlat aztán részletekkel gazdagított ceruzarajz, majd a részletes rajz tisztázása, aztán tus húzás, aztán gouache vízfestés.
1. lépés: ceruza vázlat
Egy durva ceruza vázlattal kezdődik minden, melynek fő célja a kivágások és nézőpontok valamint a hajó általános alakjának belövése. Ez a lépés nagyon fontos, mert egy keresztmetszet nagyon hamar kaotikussá tud válni. Meg kell találni az egyensúlyt, és az olvasónak a kivágásokkal együtt is látnia kell a hajó alakját.
2. kép: a részletekkel gazdagított ceruzarajz
Ceruzarajz élettel való megtöltése, ekkor kerülnek elhelyezésre az olyan hosszú évek alatt összeszedett kötelező elemek, melyeknek minden járműben jelen kell lenniük, mint a repulzor liftek, létfenntartó egységek, valamint a színpaletta és a geometria is itt véglegesedik. Ezzel a képpel kezdődik meg a majdnem soha véget nem érő engedélyeztetési/egyeztetési folyamat, amely a végső alkotás elkészülését megelőzi.
3. kép: tisztázott, részletgazdag ceruza rajz
A perspektívát segítő vonalak és ellipszisek kiradírozásra kerültek (az előző képen ha ránagyítotok, akkor halványan lehet látni miről is van szó), és ha minden is engedélyezésre került, akkor igazából a jármű elnyerte a végleges alakját. Ezen a ponton már 2 hete készül a kép.
4. kép: Tusrajz
Ez a lépés Richard állítása szerint a kedvence. Itt még több részlet kerül véglegesítésre, illetve egyéb kis kiegészítéseket adódnak hozzá, például harci sérülések. Ha ez meg van akkor elkezdődhet a színpaletta és a "világítás" átgondolása. Ez a folymat átlagosan 3-4 napot vesz igénybe.
5. kép: A végleges színes festmény
És íme a végleges kép. Megfogtok lepődni, semmi különleges nem került felhasználásra: gouache-al kevert vízfesték és egy 0.1 mm vastag tustoll. Ezenkívül még itt ott egy kis kiemelés lett a képre fújva egy airbrush segítségével. A színezés folyamata közben, a művésznek figyelemmel kell lennie arra, hogy milyen háttérre lesz a kép nyomtatva.
Aztán itt van a Z-74-es légmotor. Hasonlóan ikonikus, mint a TIE bombázó. Egy Aratech Repulser által gyártott, általános jellegű repulzor technológia alapú lebegő motor, melyre gyakorta Birodalmi felderítőmotorként is hivatkoznak, mivel főleg a Birodalom használta. Szintén az alkotó Artstation albumának fordítása.
1. kép: Részletgazdag ceruzarajz
A TIE bombázónál már megismerhettük, hogy a letisztázott részletgazdag állapotig való eljutáshoz milyen előfeltételeknek kell teljesülni, mint például: megfelelő kivágások, nézőpont meghatározás, kötelező kütyük és greeblingek elhelyezése stb.
2. kép: Végleges tus rajz
A végső tusrajz kifestés előtt. Meg egy kis bónusz: egy lófejes logó a göngyölegen a nyereg végében (a rajzoló szignója).
3. kép: A végleges alkotás
Ismételten gouache-al kevert vízfesték, tustoll és airbrush. A kép 45 centi átmérőjű, és kb 4 napot vett igénybe a kifestése.
A Solo megjelenését követő nyáron a LucasArts megkereste Chasemore-t, hogy személyesen őt kérjék fel egy kép megrajzolására, mely történetesen Lando Ezeréves Sólyma. Hosszú idő óta ez volt a művész első hagyományos rajza (a Core77 cikke szerint Chasemore áttért a 3D technikára, azonban ez véleményem szerint olyannyira élettelen és unalmas képeket produkál, hogy örülök, hogy a Lucasfilm még mindig ragaszkodik a hagyományos minőséghez, noha azért ott is becsúszott egy-két gyengébb alkotás, lásd a 2020-as összes keresztmetszetes könyv értékelőnket). Akad egy-két igazán különleges kép, ami két stádium között van, ezek külön csemegék! Ezt az albumot az alkotó saját Facebook oldaláról szedtem össze.
1. kép: Digitális szkeccs
Haladni azért kell a korral, a tervek már nem papírra vetődik fel egy rotring segítségével, hanem digitális fomában iPad-en kerül rajzolásra. A célokat már kétszer részleteztem, szerintem magatoktól is rájöttök hogy mi a cél ezen a ponton.
2. kép: Ceruzarajz
A tervek után elkészül az első részletes vázlatrjaz, ebben az esetben papíron, ceruzával. Megfigyelhetőek a különbségek a vázalt és e szint között, több apró dolog van már elrejtve a képen.
3. kép: Félúton a tus és ceruzarajz között
A tus kihúzást megelőzendően mindenféle segédvonalat, perspektíva hálót és hasonlókat már kiradírozott a művész. A hajó nagy része már ki lett húzva tintával, egy kis szekciója azonban még mindig csak ceruza rajz.
4. kép: Végleges tus rajz
5. kép(sor): festés
Az első kép igazán különleges, egy képen találkozik a tus és a teljesen kifestett alkotás. A határvonal mint a sötétség és fény választó vonala a Holdon.