Sötét jövő

Könyvtár: Syd Mead munkássága

2023. május 31. - Wittigen

Nem szabad engem felengedni Bookdepositorya (mostmár nyugodjék békében az oldal), mert nagyon hamar el tudnám verni minden spórolt pénzemet. Mondjuk az, hogy listákat csinálgatok az sokat könnyít az egymásnak való ajándék vásárláson, mert nem tudsz olyat venni, ami a másik ne szeretne. Szóval így kaptam meg karácsonyra Galetől Syd Mead munkásságát taglaló monstrum kötetet.

Syd munkájával szinte biztosna találkoztál, főleg sci-fi filmekben. Elképesztően prolific volt a csávó. Ő felelt a Szárnyas fejvadász, az Alien 2, a 2010-nek és még sok más sci-fi világnak az életrekeltésért. Emberünk nem conceptartistként kezdte, hanem ipari dizájnerként, autókat és egyéb eszközöket tervezett nem is kis cégeknek: Sonynak, Philipsnek és a Fordnak is dolgozott. A filmes világba történő belépését pont a Philipsnek végzett munkáinak köszönheti, ugyanis, Robert Wise a következő képei miatt kereste és kérte fel az 1979-es Star Trek film dizájn munkálataihoz.

Egy komplett Entertainment center  Teljes falas televízió

Syd a Los Angeles-i ArtCenter College of Design egyetemen tanult ipari dizájnt, és itt fejlesztette tökélyre a stílusát. És már az egyetemen is kitűnt a tömegből, és ez hamar munkához is jutatta a Fordnál. Aztán, ahogy írtam, megtalálta magának a filmes ipar, és a több pedig történelem. Ami kiemelkedővé teszi Mead-et az a hozzáállása a technikai dolgokhoz. Ugyanis a conceptjei úgy lettek elkészítve, hogy azok megépíthetőek, és valóságosnak és funkcionálisnak tűnnek. Visszatérő motívum Syd munkássga során, hogy az ő javaslatai alapján módosultak bizonyos járművek (erre jó példa a 2003-as Mag című film Vergílius hajója, de róla később). Találtam egy pofás rövid videót a kretív alkotói folyamatáról akció közben:

És itt egy rövidke 4 részes sorozat is (majd lehet összevágom az egyszerűség kedvéért) 

A kötetről: 

Masszív, 256 oldalas album, minőségi papírra nyomtatva, gerince varrott nem ragasztott. Erre szüksége is van, mert fizikai mérete is tekintélyes 243 x 320 x 29 mm, bár ezzel a méretével még mindig a kezelhető könyvek kategóriájába esik. Súlya majdnem 2 kiló, ezzel egy kicsit  Transmetropolitanok mögött marad, de ugyan annyira kényelmetlen utazás közben olvasni. A védő fólián szép holofólia hatású festékkel van szedve és dombornomott Syd neve, magán a köteten pedig  Mead egyik alkotása látható wraparound stílusban, mindenféle írást és szöveget mellőzve. A tartalom nem hagy maga után kívánni valót csodálatos képk tárulnak a szemünk elé, csak kár, hogy vegyes a felhozatal abból a szempontból, hogy mi valósult meg és mi nem. Syd néhány munkája még a nehezen kicsikarható zöld jelzés előtt készültek, és sok esetben a filmek nem kaptak zöld jelzést, így nekünk csak az ő munkái maradtak meg, és néhányért bezony fáj a szívem, hogy nem kapott esélyt. 

A könyv tartalma címszavakban: 

  • Star Trek: a mozifilm
  • Strange days
  • The Core
  • Topeka
  • Aliens
  • 2010: Második űrodüsszeia
  • Belittled
  • Száryasfejvadász
  • Ektopia
  • Escort
  • Elysium
  • The Jetsons
  • Jhonny Mnemonic
  • Lunar scout commandos
  • Tron
  • Grand Odyssey
  • Mission impossible 3
  • Mission to mars
  • Rövidzárlat
  • A sound of thunder
  • Schizoid
  • Sandblast
  • Forbidden planet
  • Yamato 2520
  • Blade Runner 2049

Mint mondtam, Syd termékeny alkotó volt, a listáján olyan kult filmek szerepelnek ami miatt már önmagában megérte megvenni a könyvet (itt az első Szárnyas fejvadász filmre, és az Alien 2-re gondolok), de emelett tömérdek olyan film is helyet kapott, amiről nem is gondoltam volna, hogy benne volt a keze. Amúgy az visszatérő motívum Syd munkássága során, hogy ő az általa tervezett járművek, szerkezetek mind-mind a megvalósíthatóság jegyében készültek, már amennyire meg lehet valósítani a Sulacót modjuk. Apropó Sulaco, a tervek készítése során Mead nem csak arra figyelt, hogy haszonelvű dizájnt készítsen, de még pontos méreteket is kitalált hozzá, ami alapján a produkciós csapat magukat a szetteket építették meg. Nézzünk néhányat azok közül, amik nekem meglepetések voltak.

A mag

A 2003-as Mag című film az egyik kedvenc kéreg alatt játszódó filmem, a Brendan Freaseres Utazás a föld középpontja felé után (bár az családi fantasy). Nem is tudtam (és nem is láttam a nevét soha a stáblistában) hogy az ő keze is benne volt. Syd a film fő járművét, a Vergíliuszt alkotta meg, mely a kezdeti conceptartokon egyáltalán nem úgy nézett ki, mint ahogy azt a végső filmben látjuk. A kezdeti tervek közül van ami egy az egyben megvalósult, kimondottan a Vergílius belső terei, volt ami pedig elég extenzív áttervezésen esett át, és nem hasonlít a kezdeti tervekre. A kezdeti tervek szerint a Vergíliusz egy lapos (de már itt tettenérhető szekciózott) szélesprofilú jűrmű ett volna.

Azonban mikor anno Hyamsék elkezdték a filmet csinálni, ötletük sem volt, hogy hogy nézett volna ki a hajó, ami leviszi főszereplőinket a föld alá, így Mead-re bízták magukat, aki a forgatókönyv gondos áttanulmányozása után jelezte a készítőknek, hogy a dizájnjuk fundamentálisan rossz. A rendezők ugyanis kifelejtették a számításból, hogy a szétfúrt kőzetet valahová el kell juttatni, Mead szerint logikusan a jármű mögé. A készítők hallgattak Meadre, és hagyták neki, hogy komplettül áttervezze a kezdeti modelleket. Alant egy kép a Vergíliusz evolúciójáról.

Apropó evolúció, Syd nem elégedett meg azzal, hogy áttervezte a fúógépet, hanem teljesen új technológia után is nézett, így bukkant rá arra, hogy akkori feltétlezések szerint egy nagyon erős lézerrel lehetséges lenne cseppfolyósítnai kőzetet, így a fúrót is teljesen áttervezte lézeres működésre. Azonban ami megmaradt az eredeti tervekből az a túlzsúfolt, klausztrofóbikus élmény.

2010 – A kapcsolat éve

Aztán ott van a 2010: Második űrodüsszeia, amit én sokkal jobban szeretek, mint a Kubrick által készített első filmet amire mindenki rá van izgulva. Oké, technológiailag fejlődés volt a modellek miatt, de minden más vontatott lett, igazából nem is értem, hogy mitől van annyira oda mindenki a filmért (ugyan ez a Ragyogással is ami egy feletébb fos adaptáció lett). A 2010 részben azért is sokkal jobb, mert akciódúsabb, és mert Mead és a rendező Peter Hyams tervezte az orosz űrhajót és annak minden bizgerentyűjét, és mivel Mead a praktikusság és a hihetőség elvét vallja ezért a Leonov sokkal realisztikusabb hajó lett mint a Discovery 1. Abból a feltétezelézből indultak ki, hogy az alatt a 9 év alatt ami eltelik a két film között, az űrutazás robbanás szerűen fog fejlődni, és a Leonov emiatt használhatott "hatalmas" ion hajtóműveket, ami miatt már volt "mikrogravitáció" a fedélzeten, ami egyszerre volt hihető és zseniális büdzsé csökkentő megoldás, ugyanis ezzel kiküszöbölték a drága 0 gravitációs jeleneteket.

Topeka

A Topeka egy soha el nem készült ízig-vérig cyberpunk film lett volna, kúltúr összecsapással és ellentétekkel társadlami rétegek között, csillogó krómmal és DIY kibernetikus beületésekkel. Mead tervezett de mindenfélét, villamost, rendfentartó járművet, ruhákat, robotokat. Azonban hiába dolgozott a projekt nem kapott zöld utat. Ami ránk maradt azok csak Syd conceptjei.

Ítélet

Szerintem már a Szárnyasfejvadász és az Alien 2 conceptekért önmagában megéri megvenni (az előbbire több mint 60 oldalt áldoznak), de a többi is rejteget megelepetéseket. Mivel a Bookdepó bezárta a kapuit, így onnan már nem tudjátok beszerezni. Jelenleg két opciód van a könyvet megvásárlására:  Amazon vagy Libristón. Mivel az az a személyes véleményem, hogy az Amazon elhordhatja magát a véreresbe, így ajánlom a cseh céget, inkább tőle vegyétek (nem szponzorálnak). A könyv a Libristón a cikk írásakor 15000 forint.  Ha kíváncsi vagy, hogy pontosan mi van raja, akkor íme legújabb kersőszavam a "flipthrough", végre egy mód, hogy belekukkanthassak a könyvbe értelmesen, ha már nincs lehetőségem egy boltban belelapozni. Szerintem megérte a ráköltött pénz.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr7918070146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása