Sötét jövő

Forráskód - megélni újra meg újra

2024. június 24. - Wittigen

Kicsit nekem is hihetetlen, de úgy tűnik, hogy a blog fennállásának lassan 9 éve alatt nem írtam cikket a Forráskód című zseniális sci-fi-ről, pedig évekkel később még hivatkoztam is rá az Élet című filmről szóló cikkben és máshol is. Nos itt az ideje, hogy helyrehozzuk ezt a pici problémát.

Colter Stevens azt se tudja épp, hogy hol van, legjobb tudása szerint neki minimum egy kontinenssel arrébb kellene lennie, Irakban Ehhez képest egy Chicago felé robogó elővárosi vonaton ül. Mégis mit tesz ilyenkor az ember fia? Pánikol? Na és akkor mit teszel, ha 8 percen belül felrobban a vonat megölve rajta mindenkit? Stevensnek ez lesz a folyamatosan ismétlődő jelene: helyszín egy vonat. Feladat: rájönni, hogy ki robbantotta fel. Csavar a dologban? Van rá nyolc perced. Mondjuk azt annyiszor, ahányszor akarod (vagy ameddig az agyad meg nem bomlik, ami lássuk be, időhurkoknál nem egy elhanyagolható eshetőség). Így hát megkezdődik a csiki-csuki játék, ahol mindent megpróbált

Mondtam már, hogy odáig vagyok a kevés helyszínen játszódó filmekért? Biztos vagyok benne, hogy ez a mondat vagy valamilyen permutációja elhangzott már néhány cikkben szétszórva. És emellé bónuszként időhurkos sztorielemet dolgoz fel, amikért még jobban oda vagyok, ha és amennyiben jól van kivitelezve. Nos a Forráskód is pont ilyen. A sztorira akár mondhatnád, hogy faék stílusú, de van valami eredendően érdekes számomra ebben az egyszerű "újra és újra" conceptben (Holnap határa pl.) és a mindig felálló főhős trope-ban (jó látni, ha valaki küzd és sikerre viszi na). Vonz engem, mint molylepkét a fény. És amúgy zseniálisan van megcsinálva, ahogy mondtam, a fő helyszín összesen egy vonat ennyi, nincs grandiózus CGI vagy harc jelenet, cserébe párbeszédekből és ismételte nyomozásból akad épp elég, és tulajdonképpen ezek is viszik el a hátán a filmet. A végén pedig a leleplezés, az megér minden pénzt. Jack Gyllenhaal-t meg ezzel a filmmel ismertem meg, és nagyon bejött az alakítása, és azóta is nézem a filmjeit (Guy Ritchie Covenant filmjében szerintem zseniális volt, meg ott van a már említett Life, ahol ő volt az egyetlen józan eszű ember). Mindenképpen érdemes megnézni, ha szereted a fentebb felsoroltakat.

Csiripeltek folytatásról (legalábbis egy 2014-es Variety cikk ezt állítja), de az nem készült el végleg, pedig lett volna rá lehetőség, és lett volna mit felfedezni. Nem baj, talán jobb is ez így egy filmnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr6418416747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása