Sötét jövő

Anakin fogatjának további potenciális fejlesztései

2024. szeptember 23. - Wittigen

Imádom a tényt, hogy a sci-fi rajongók előbb-utóbb technikai pályára lépnek, és tudásukat latba vetve nekiállnak és megpróbálják álmaik járgányának lehetőségét megvizsgálni a való életben. A Softinway-nél is dolgozik egy ilyen ember, aki már Luke X34-esére vetett egy pillantást, de az ipart nem azzal kezdte, hanem Anakin fogatjával.

Az előző cikk alapját adó blogbejegyzést még akkor találtam, amikor Hans Jenssenről írtam cikket, a másodikat meg egyszerű volt meglelni, mert az X34-esről szólóban hivatkoztak rá. Most itt vagyunk jó egy évvel később, hogy bepótoljam hiányosságomat, mert anno megígértem, hogy azt is lefordítom, de hát lassú munkához idő kell :D. A fogatversenyzés modern változata kb 100 évvel a Yavini csata előtt ütötte fel a fejét, és tömegeket vonzott a galaxis zugaiból. Ilyen népszerűségnek örvend a Tatooine-on tartott Boonta Eve Classic is, mely híressé tette Anakint. A kis rabszolgafiú volt ugyanis az első ember, aki sikeresen versenyzett és nyert is a futamon. E győzelmét ugyan annyira köszönhette az erőnek, mely élesítette reflexeit, mint a igen kiterjedt módosításokon átesett iker Radon-Ulzer 620C hajtóműves fogatjának. Nézzük mit ír a hivatalos lore, mit csinált Anakin:

A fent linkelt képen (jobbegérklikk > kép megnyitás a új oldalon és élvezhetitek kiváló minőségben) jól látszik, hogy fiatal pilótánk hozzányúlt az üzemanyag befecskendező rendszerhez, mely összekötve a gyújtásrendszerrel hasonlóvá teszi a mi földünkön sugárhajtóműként ismeretes eszközhöz. De ez nem azt jelenti, hogy a lehetséges módosítások listája itt véget kellene, hogy érjen, egy kis szakértelemmel még több csiholható ki a fogatból. Ahhoz hogy segíthessünk Anakinnak, meg kel értenünk, hogy mi is egy fogat. Első ránézésre elintézhetnénk azzal, hogy ezek ugyan olyan repulzorlift kategóriába sorolandó járművek, mint az előző cikkben említett X34-es, ám nem olyan egyszerű a helyzet. Hajtásukról több motortípus gondoskodhat, lehet gázturbia, ion vagy rakéta motor, melyek általában szeparált szerkezetként a fogat előtt kapnak helyet, melyet egy plazma ív köt össze. A leggyakoribb változat a légköri használatra optimalizált gázturbinás megoldás, ezeket gyakran láthatjuk is. Két jó példa rá Teemto Pagalies fogatja vagy épp Ben Quadinaros 4 hajtóműves szörnye.

Teemto hagyományos két turbinás konfigurációja Ben bonyolult négyhajtúműves megoldása

 

 Ahhoz hogy segíthessünk kis pilótánknak vessünk egy pillantást az ő és egyik közvetlen ellenfelének fogatjára:

Illetve meg kell vizsgálnunk a légkört illetve a környezetet, amelyben ezeknek és a majdani frissített hajtóműveknek működniük kell. Mivel hivatalos adatok nincsenek a bolygóról azon túl, hogy légköre belélegezhető és száraz így néhány megfigyelésre támaszkodva levonhatunk következtetéseket.

  • A gravitáció az megegyezik a földi gravitációval - ezt alátámasztja a nem tatooine-i lakosok mozgásának egyezése az összes egyéb univerzumbéli bolygón (Coruscant, Kashyyk stb)
  • A légnyomás szintén egyezik a földével - sem a lakosoknak sem pedig az idelátogatóknak nincs szüksége légzőkészülékre.
  • Klíma: forró és száraz, a felszín összesen 1%-át borítja víz. Egyes esetekben 71 °C hőmérsékletet is elérheti (nyilván ez nem a városok környéke, ott viszonylag élhető, de eltávolodva meg van rá az esély, a Boonte Eve Classic pedig igen nagy területet fed le).

Szóval a standard 1 atmoszféra nyomást és 71 °C figyelembe véve tudunk készíteni egy termodinamikus modellt Anakin fogatjáról, azzal az engedménnyel, hogy kerozint tulajdonságait használjuk, mivel a használ üzemanyag sem pedig a befecskendezett adalékanyagok tulajdonságai ismeretlenek. 

A fenti diagram amúgy úgy készült, hogy az ismert végsebességet képes legyen elérni földi technológiákkal kalkulálva (meg a cég saját szoftvereivel). Ehhez meg nem nevezett, de alkalmas turbinát választottak, ami végül is minimális módosítás után (az átfolyó anyag mennyiségét növelték 30,1-ről 32,1 kg/s-re) képes elméletben elérni a szükséges hajtóerőt.

A modernizáláshoz 4 kulcsfontosságú feltételt kell észben tartanunk:

  1. Minél nagyobb teljesítmény a cél, de a súlyra figyelni kell - egy könnyebb hajtómű az több húzóerőt, jobb manőverezhetőséget jelent.
    • Ezt a turbina tengelyhossz rövidítésével lehet elérni
    • Illetve az átmérők (turbina csúcs, kompresszor) csökkentésével lehet
  2. Az általános geometria megőrzése, a tank megőrzésének céljából, hogy ne kelljen teljesen újjátervezni a hajtóműveket.
  3. A hajtóművet és a pilótafülkét összekötő steelton kábel elhagyása (ez itt még a fordítás közben nem világos hogy miért, gondolom súlyredukció érdekében)
  4. Kiegyensúlyozott működés fenntartása a különféle klímákban és terepen.

Ezen szempontok figyelembevételével kalkulálták ki ezt a kompresszor és turbina diagramot:

A kompresszor 5 lépcsős lett az eredeti 8 helyett, mely hatásfoka 81%-os, és sikeresen csökkentették a tengely hosszt 80, az átmérőt pedig 70 százalékkal. Továbbá megvizsgálva az eredeti keresztmetszetet az üzemanyag tartály eredeti űrtartama kb 0.018 m³, ami azt jelentené, hogy a használt verseny üzemanyag kb 50-szer sűrűbb mint a földi kerozin. Ugyan nincs kifejtve, de gondolom sűrűség becslés az első diagram számításaiból jöhet ki. Ugye az a diagram a földi lehetőségek figyelembe vételével készült, 15 perc 42 másodperces futammal számolva, turbó utánégető nélkül padlózva a "gázt" ki tudjuk számolni, hogy mennyi kerozin kell. A fenti üzemanyagtartály méretének durva becslése alapján nagyjából kiszámolható az energiasűrűsége és sűrűsége a tardiumnak, hisz Anakin fogatát nem kellett tankolni futam közben. - a szerk Azonban ne felejtsük el, hogy az alkatrészek méretének csökkenése miatt növekszik a hely melyet üzemanyagtartályként használhatunk, mely így 0,035 m³-re változik. Az új turbina pedig két lépcsősre zsugorodott az ábrázolt három helyett, 90 százalékos teljesítmény mellett, sikerült az átmérőt 19, a tengelyhosszot pedig 23 százalékkal csökkenteni. Hogy szemléltessük, hogy ez mit jelent íme egy kép (és kapaszkodj meg, mert az MÉRETARÁNYOS):

 

Az új alkatrészek a pirossal bekeretezett teljes szekciókat váltják ki, hosszostul, mindenestül.A Softinway blogbejegyzését erre találjátok ha esetleg az eredetit szeretnétek elolvasni. A továbbiakban pedig az én gondolataimat fűzném hozzá a dologhoz, immár dőlt betűk nélkül. Tekintve az elért méretcsökkenést (illetve az eredeti írás végén említett potenciális egyéb fejlesztések fényében, amiket én is mindjárt említek) igazából elkerülhetetlen a teljes újratervezés, mert annyi mindenen lehetne még fejleszteni, pl kerülhetne bele jobb védelem törmelékek ellen, meg lehetne erősíteni az egész szerkezetet, hogy többet lehessen az utánégetőt használni. Illetve amit írtam fentebb a steelton kábel elengedése nem került megválaszolásra.Kábel nélküli konfigurációból egyetlen egy ilyen jellegű gépet láttunk, az pedig Neva Kee és az ő 8T8-Twin Block2 Special-ja volt.

De Ani fogatját ilyenre átalakítani vagy akár csak a fülkéhez fixálni a hajtóműveket szerintem kimeríti a "szignifikáns átalakítások elkerülését". Minden esetre érdekes olvasmány volt egy szakértő rajongó agymenését olvasni, mely a realitás talaján állva újratervez egy fantázia szülte gépet. Főleg, hogy Anakin fogatja épp csak megközelíti a hangsebességet (el nem éri), mi pedig rutinosan a hangsebesség többszörösével repkedünk ha megköveteli a szükség.

via: Softiway

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr4518396297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása