Amikor anno megjelent az első film, hatalmas visszhangot vert, ez volt az első nemzetközi piacra is eljuttatott kínai megablockbuster (legalábbis ennek nevezték), és amúgy szerintem egész jó film volt még a hihetetlen felállás ellenére is, meglepően kevés nemzeti önérzettel. Aztán csendben kijött a második rész, ami aztán nem is vetett hullámokat, én is csak egy random youtube videó miatt tudtam meg, hogy van második film.
A "második rész" nem folytatás, hanem előzmény film lett, mely az indulásig történő eseményeket felölelő kb 20 évvel foglalkozik, ami nem kicsit volt mozgalmas. Ugye kiderült, hogy baj van és van 20 évünk kitalálni, hogy mihez kezdünk, mielőtt eljő a világvége. És a világvége a legkisebb gondunk. Rá kell venni az emberiséget, hogy egy célért dolgozzanak, amit kitalálni könnyű de végrehajtani.... Hát még, hogy mindenki egy tervet támogasson és amellé teljes mellszélességgel kiálljon. A filmből kiderül, hogy két ötlet versenyzik egymással: a Digitális Élet projekt és az akkor még Mozgó hegynek keresztelt Vándorló föld projekt. A Mozgó hegy projekt kicsit akadozik, lázongások és zavargások hátráltatják a munkát, no meg persze az elengedhetetlen politikai manőverezések a háttérben. Egyszerre két részen is dolgoznak, egy felhizlalt ISS-en illetve egy hajtómű tesztváltozatot, ami igazolná a projekt működőképességét. Szóval az emberiség belead apait és anyait, hogy a alig 13 hónapos időablakban tesztelje a holdi és a földi hajtómű létjogosultságát.
A film tök jó keretes rendszerrel dolgozik, ugye mi nézők már ismerjük a jövőt, azaz láttuk az előző filmet, így tudjuk mi történik. Úgy haladunk előre a történetbe, hogy minden krízishelyzetig visszaszámolunk. Megismerhetjük az első rész főszereplőjének családi hátterét illetve az apja múltját, a gyerek születésének flashbackjén amikor meglátta a jövőbeli feleségét, akibe egyből beleesett marha jót vidultam. A technikai dizájn megint lenyűgöző amúgy, kimondottan tetszik megint a Han Duoduo által használt műizmos exoskeleton, illetve a 550 szériás gépek és a biped biztonsági beléptetőként használt robik is valósághűen lettek megtervezve. De nem csak a technikai dizájnban jeleskedik a film, hanem a hatalmas léptékek ábrázolásában is, amin a történet operál. Egyik másik képkockát mintha a Solstice-5-ből ragadtam volna ki, de ami még jobban tetszik, hogy az emberi áldozat hatalmas skáláját hogy szemlélteti. Amikor film végén az 50 pluszosok lépnek ki, hogy elvállalják a nukleáris töltetek detonálását a Holdon, brrrrrr az felemelő és egyszerre félelmetes és gyönyörűen szemlélteti az összefogást, ami történik ott. Ami meglepő, hogy megint csak nem éreztem mellverést a kínaiaktól, hogy ezt MI hoztuk össze, MI VAGYUNK a világ megmentői, inkább a közös efforton volt a hangsúly, még úgy is, hogy a film nagy részében kínai karaktereket látunk a képernyőn, ami egy üdítő dolog. Illetve két vizuális megoldás volt amit kiemelnék: amikor Yaya elméjét kötötték rá az egyik 550-es gépre, illetve mikor az apja a saját elméjének másolatát köti be és lép ki a nyílt netre, az ott alkalmazott önamgába forduló jelenetek zseniálisan néznek ki. SZVSZ egy nagyon jó előzmény film lett, megéri megtekinteni.
Kettő logikai bukfenc azért akad a sztoriban (és nem, nem a 10000 db földmozgató hajtóműre gondolok). Kezdjük a kisebb horderejűvel, a Digitális élet projekttel. Mégis ki gondolta azt, hogy nyerhettünk volna bármit is azzal az ötlettel? A filmben azért ellenzik a hajtóműveket, mert az UEG minden nyersanyag és emberi erőforrása arra megy, hogy a kezdeti 13 hónapot bemutató szakaszban elkészüljön a Holdat illetve a Földet kimozdító hajtómű tesztváltozata. Egyfelől oké az földmozgató hajtóművek ötlete meredek volt, ugyanakkor a halál garantált, a Nap nem fog várni és MÁR égeti a felszínt, akkor mégis miért kell megpróbálni megakadályozni az egészet? 13 hónapjuk van tesztelni, ha nem jön be akkor nincs is értelme építeni. Illetve azt nem értem, hogy mi a concept a DÉ-vel? Lekopizzuk az agyunkat egy merevlemezre, és kilőjük egy RTG-vel táplált műholdon? Vagy maradunk a földön valami föld alatti széfben? És mi a tervezett visszaút? Ki tartja karban a minket virtualizáló rendszereket? Bizonyos értelembe véve a Digitális Élet még nagyobb őrültség, mint kilökni a Földet a mélyűrbe és szerencsét próbálni, ÉS még egy zsákutca is, mert nincs belőle visszaút. Egy HFY-ben kinyomtattuk magunkat és kitörtünk digitális börtönünkből, de itt ha maradnánk a Földön hová nyomtassunk, amikor az már felperzselt pusztaság lesz? Illetve mik lehettek az alternatívák, ha a Digitális Élet projekt volt a második nagyon támogatott ötlet a Mozgó hegy projekt mellett? Mert én reálisan nem látok másik megoldást (nem mintha a kétszáz nem tudom hány hajtómű annak tűnt volna, de kontextusában inkább megvalósítható, mint a mély űri kolonizációs hajók építése). És akkor a másik bukfenc. Egy érdekes nyitással kezdünk, egy indiai tudós videónaplójában mesél a kutatásának haladásáról ami nem más, mint az elme digitalizálása. A következő jelenetben (nyilván egy másik dátumon) pedig azért kesereg, mert betiltották és emiatt ki van, mint egy díványrugó, mert ő őszintén hisz a projektben. Majd ott hagyjuk ezt a jelenetsort. És ez az otthagyás érezhető az egész filmen át. A filmben van egy mesterséges intelligenciás rejtett szál (és nem, nem a tudós halott lányának digitális életre keltésére gondolok, az eléggé nyilvánvalóvá van téve). Nem. Pár példa: első ránézésre azt mondanád, hogy a gaboni űrkikötőt a Digitális élet rajongói/hívői támadják meg, a holdi napszél előrejelzést ők hamisítják meg, illetve később ők robbantják fel a holdat kimozdító hajtóművet is, de mindegyik jelenetsorban prominensen mutatják a pirosan világító kamerákat, ami elég mélyen implikálja, hogy ezeket a dolgokat a az MI csinálta.
De hogy és miért? Addig a pontig elég korlátolt mesterséges intelligenciák állnak rendelkezésre, egész pontosan 3 db 550-es számítógép (A, B és C), amik túlglorifikált adatgyűjtőkként fémjeleznek. Az első IGAZI mesterséges intelligencia Tu Hengyu lányának Yaya digitális énképének egy 550W-re való feltöltéséből keletkezik, az is 14 évvel később. És ezek a pirosan világító kamerák jóval korábban is feltűnnek, pl a már említett kislány baleseténél is, ami után a digitális mentés megtörténik. Ez egy szomorúan parlagon hagyott alszál, ami nem kerül megválaszolásra és igazából csak több kérdést vet fel. Honnan jött az AI, mi volt a célja? Mert nekem azt a látszatot kelti a sejtetés, hogy valójában nem a maguk urai voltunk a Föld végóráiban és nem levetve minden ellentétet közös célért együtt dolgoztunk, hanem egy MI sakkjátszmaként terelte bele az embereket a helyes mederbe, és helyezte el a megfelelő embereket a megfelelő pozícióban. És ami meg Yayát illeti, miért őrült meg és döntött úgy, hogy halnia kell mindenkinek és kezdte szétverni a hajtóműveket a holdon??? De akkor ki küldözgeti az atom rakétákra vonatkozó üzeneteket? A stáblista mögött van egy bónusz epilógus amiben MOSS és Tu társalog, és az 550W bevallja, hogy az előbb említett ÖSSZES tettet ő találta ki és hajtotta végre, azért hogy mind egy szálig kipusztuljunk, a túlélésünk érdekében. És hogy Hengyu nem halott. Hogy a mivan?! Azt még elfogadom, hogy onnantól kezdve, hogy öntudatra ébredt koordinálni tudott volna egy ilyet, de a régi változatoknak arra is épp hogy elég kapacitása volt, hogy egy hajtóművet működtessenek (vagy az egész drón flottát de mást nem) de arra honnan volt a kapacitás, hogy titkos terveket szövögessenek és a megfelelő emberek életét lökdössék a megfelelő irányba (kicsit Szenoi flashbackem van a Katedrális könyvekből), arról nem is beszélve, hogy az emberiség ebben a kialakult világvége szituációba abszolúte ártatlan? Akkor miért kell pusztulnunk?!
Ezek ellenére szerintem jó film volt, más érzést nyújtott, mint az előző, de határozottan élveztem. Azt nem tudom megmondani, hogy lesz e folytatás, mert ez a film már koránt sem kapott akkora hírverést mint az előző. De ha csinálnak (mert amúgy van megválaszolatlan kérdés, szóval lenne miből) akkor egyetlen kérésem van csupán, rugaszkodjunk el, meg az írók is, és mutassák be, hogy milyen az élet a bolygón az utazás vége felé. Nem is feltétlen kell látnunk a megérkezést, elég ha megcsillan a jövendőbeli csillagrendszerünk fénye a horizonton. Légyszi, szeretnék látni egy nem depresszíven megcsinált mélyűri hajós sci-fi-t. (Az Aniarától még mindig a hideg kerülget).