Minden kis és nagy Alien rajongó álma hogy Ripley csukája ott díszelegjen a gardróbban illetve, hogy letehesse azt a bizonyos Class 2 (másodosztályú?) képesítést és belehuppanhasson egy P-5000-res PowerLoaderbe. Legalábbis nekem ez a két álomom van. Icikie-picike probléma: a Caterpilart még nem sikerült rávenni, hogy építsen egyet. Na de akkor mire fel a cikk? Spoiler alert: Valaki csinált egyet. Igen, 1:1, és annyira igazi, amennyire lehet.
A Hacksmith youtube csatorna szerintem sokaknak ismerős, ők azok a srácok akik talán sokunk álmát élik, és sikeresen egy "birodalmat" építettek a hobbijukból, és nem titkolt vágyuk, hogy úgy repülhessenek, mint Vasember. Azonban engem nem az a projekt érdekel. Sőt. De ez már annál inkább. Részemről már 2 éve követem a projekt alakulását (a projekt valójában 1 évvel idősebb, ugyanis a fejlesztés 2018 decemberében kezdődött), és egy hatlamas pihenő után újra belendültek a sárcok, és végre befjezték a monstrumot, bár kisebb változtatásokkal. Mondjuk úgy, hogy a srácok megépítették a P-5000 közvetlen elődjét, amit nevezzünk P-4500-nak.
Mint láthatjátok, nem épp két lábon, hanem a Sas-1 hez hasonlóan lánctalpakon gurul, azzal a fontos különbséggel, hogy a magját egy picaon is könnyen elérhető és szervizelhető CAT 239D3 rakodó, és nem pedig egy egyedileg barkácsolt masina, így a fentarthatóság szerintem jobban megvan. Amúgy a projekt szép pénzsüllyesztő. A rakodó egyedül olyan 74 és 75 ezer dollár között kóstál, (és ez csak az alap felszereltség, bár igazából itt csak az alváz került felhasználásra), még szerencse, hogy kedvenc sárga gépgyártóink szponzorálák őket. Ja igen, egy kicsit ferdíettem a valóságon, hogy nem lehet rávenni a CAT céget egy P-5000-res megépítésére, ugyanis ők szponzorálták a srácokat. Ha a sorozatot részenként szeretnétek megnézni, akkor a készítők lejátszási listáját erre megtaláljátok, azonban ha jobban preferálod egyen az egészet, akkor én készítettem egy 3 órás változatot, amiből kivagdaltam a felesleges részeket, az a videó van beágyazva.
Szóval mennyibe is került a P4500? Nos ez több tényezős dolog. A Hacksmithéknek több rövidítés is rendelkezésre állt, de a költségek így is egész magasra rúgtak (ugyan azt tapasztalták mint a Megabot építői), a projekt során kb 13194 kanadai dollár ment el hidraulikus alkatrészekre, vezérlésre és egyéb nyalánkságokra, ehhez vegyünk hozzá olyanokat amik nem voltak tételesítve (acél lapok, homokfúvás etc mondjuk, hogy nagylelkű becsléssel volt még +2000 kanadai dollár kiadásuk), így a végeredmény nagyjából olyan 3 787 701 forintnak felel meg, de a Hacksmith csapat több ezer dollárt érő szerszámparkját, és a sok szívességet és támogatást, és a beleölt munkaórát nem lehet rendesen megbecsülni és hozzáadni a számokhoz. Maradjunk annyiban, ha te ezt a saját tárcád kárára akarnád megépíteni, az ő bevásárló listájukkal számolva (és azt az optimális esetet figyelembe véve, hogy itthon is megkapnál mindent) nagyjából 22-23 millió forintos kiadásnak néznél elébe, és akkor még mindig CSAK egy CAT rakodód és alkatrészeid, szerszámaid, plazmavágód, bármid nincs. Mondjuk tagadhatatlanul király lenne egy saját Powerloader. Kicsi szomorúság: ezt a cikket még akkor kezdtem el írni, amikor a MegaBots, mint cég még létezett, és a jegyzeteim között szerepelt ez a sor: Sas 1 vs Hacksmith P-4500 mikor? Sajnos azonban annak a harcnak nem biztos, hogy tanúi lehetünk, ugyains a cég azóta megszűnt, és a robotot eladták. Mondjuk az új tulaj személye nem zárja ki a csata lehetőségét, de sajonso egyenlőre a felületes kereséseim nem hoznak hírt Sas-1-ről.