Sötét jövő

Hogyan kell kúl retro-modern verdát csinálni?

2023. február 15. - Wittigen

Segítek: hát nem úgy, ahogyan azt a DeLorean cég gondolta. De se baj, itt van nekünk a Hyundai és az ő látomásuk a jövőből.

A DeLorean kinézetével foglalkoztunk a 7. Múltidézőben, és ott is hangot adtam nem tetszésemnek, (na nem mintha ki lennék tömve ennyire pénzzel, hogy vegyek egyet) hogy minek tervezel újra egy régi kultikus autót formailag (mert a belső hibák elhárítása az a minimum) úgy, hogy annak semmi köze ne legyen az eredetihez vagy ahhoz, ami egyedivé tette az adott autót. De most komolyan, úgy néz ki mint egy generikus concept sportautó bárkitől, de nem a DeLorean-tól. Na de nem úgy a Hyundai. Íme az N Vision 74, egy hidrogén hajtású retro futurisztikus verda, ami után még Batou is megnyalná az ujjait.

De komolyan, a kocsi kicsit emlékeztet a 2017-es GitS filmekhez készült coneptek közül Batou kocsijára. A kocsi gyökerei az 1974-es Hyundai Pony Coupe conceptig nyúlnak vissza. Az a kocsi ugyan csak a prototípus fázisig élt, de végülis valahogy ennek terveiből született meg a 1975-ben debütált és teljesen máshogy kinéző Pony változatok. Na jó, a 4 ajtós szedán azért hasonlított. E concept azonban Giorgetto Giugiaro (ő volt a tervező) terveinek konkrét modern újra álmodása, úgy, hogy tiszteletben tartják a formai irányokat. És a végeredmény (a fent látható autó) egy kazetta futurista vagány verda, egy érdekes üzemanyag koncepcióval.

Ugyan az N74 ránézésre majdnem kétszer akkora, mint az ihletet adó nagyapja, nyomokban azért tettenérhetőek kulcs dizájn elemek. Nagyon bejön a szögletes formaterv néhány karakterisztikus ívvel ellenben a full áramvonalas szappantartó kerekekkel jellegű DeLoren-al. Még a belső tér is direktben a Pony inspirálta, és sikerült szerintem elegánsan modernné tenni. Ugyan azok a formai elemek, és dizájn nyelvezet, mégis modern és letisztult és átgondolt, sehol egy felesleges nagy ipad a konzol közepére kókányolva. Mondjuk lehet, hogy ennek köze van az N74 dizájn filozófiájához, mert a versenypályát helyezték előtérbe, ahhoz pedig az kell, hogy minden vezérlő egység kézközelben legyen, és egy felesleges képernyő csak hibaforrás lenne plusszba.

Ami a specifikációkat illeti: az állítólagos hatótáv az 372 mérföld (598,6 km) ami lehetővé tenné, hogy egy tankkal letoljon egy teljes Forma-1 versenyt., max sebessége 250 km/h óra. Emelett 670 lovacskát sikerült a motorháztető alá szorítani és 0-100-ra elméletileg 4 másodperc a szintidő. És akkor ejtsünk néhány szót a hajtásláncról pontosabban annak etetéséről.

Az N74-et elektromos motor repíti, de nem a standard elektromotor plussz akkupak konfigurációban. Tudni illik, a kocsi egy hibrid, de nem belsőégés+valami alternatíva, hanem elektromos-hidrogén hajtású hibrid. Két, összesen 4,17 kg hidrogént tartalmazó tartály a hátsótengelyen lett elhelyezve és ezek biztosítják a majd 600 km-es hatótávot. Működés elve valójában rendkívül egyszerű: a szerkezet egy elemi cellája két elektródából és a köztük lévő polimer membránból áll össze. A félig áteresztő membránon csak a protonok juthatnak át, így a hidrogénionok a katód körül gyűlnek össze, ahol reakcióba lépnek az oxigénionokkal. Az anódon felszabaduló elektronok elektromos áram formájában hagyják el a cellát, és végső soron az autót mozgató villanymotort forgatják. Az üzemanyagcella semmilyen karbantartás nem igényel, és az élettartama is hosszú. Szóval ha sikerül majd megfizethető áron piacradoni a hidrogénes technológiát akkor lehet tényleg eljön majd a zöld autózás, mert a jelenlegi elektromos autók ugyan tisztábbak, de koránt sem emisszió mentesek, csak offstetelik máshová a károsanyag kibocsátást, a reklámok meg paraszt vakítanak. Arról nem beszélve, hogy az N74-es hatótávja megegyezik a felsőkategóriás elektromos autókkal, de ahol rájuk ver az az újratöltés. Jelenleg az elektromos kocsik esetén, ha hosszútávú utat tervezel akkor bele kell számolnod esetenként akár órás akkutöltős megállókat, míg ezt a kocsit 4 perc alatt a nulláról megtöltöd hidrogénnel, és ugyan van benne egy 62 kw/h akkumulátor, de nem az adja a hatótávot. Sajnos egyenlőre nem gondolkodnak mondjuk sorozat gyártásban, de egy prototípus készült. És az GYORS. A TopGearesek meg is hajtották rendesen.

via.: Hyundai

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr917939390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása