A Megavárosok struktúrája könyvet még annó egy modelles csoportban láttam ajánlva, mondjuk durván áron felül, így amikor megtaláltam a Bookepón nem tudtam kihagyni a lehetőséget.
Már kezdésnek a borítója is igen barátságos. rögtön az Akirával nyitunk, és igen neves filmek szerepelnek a tartalomjegyzékben: Ghost in the shell 1-2, Metropolis, Patlabor 1-2, Tekkonkinkreet. Azon kapom magamat, hogy nehéz ajánlani, pedig nagyon szeretném, lehet emiatt kurta furcsa lesz a cikk, ki tudja... Ez a könyv kimondottan olyanoknak van kik imádják a hogyan készült könyveket, de ugyanakkor, ez nem egy olyan production napló, mint a Pacific Rim könyv, vagy a Nauszikaä. Nem, ebben a könyvben nem találsz rendezői széljegyzeteket, concept artokat, jelmez terveket, legalábbis nem a hagyományos értelembe véve. A könyvnek nincs átívelő mondanivalója, a könyv igazából képek patchworkjéből felépülő halmaz, mely egyetlen egy dologgal foglalkozik, de azzal mélységekbe menően: a sci-fi animék hátteréül szolgáló városok megteremtésének folyamatával, többnyire inkább vizuális meséléssel, néhol tarkítva egy két bekezdésnyi szöveggel, mely betekintést nyújt a animációs filmek dizájnereinek fejébe, hogy lássuk mit gondoltak, hogyan lehetne életszerű az általuk megálmodott megaváros, mint Neo Tokyo vagy épp Tokyo 3 (meglepő módon az ábrázolt városok kontextusukban funkcionálisak). De hogy megmutassam mit fed fel, álljon itt 2 képpár a Ghost in the Shell Innocence fimből (amit szerintem méltánytalaul tönkretettek a felesleges CGI-vel):
Ezek a képek gyönyörűek, és nagyon sokat felfednek Watabe eredeti conceptjeiből, és rájöhetünk, hogy nagyon is részletesek a környezetek ahová karaktereinket bedobják. Azt sajnálom csupán, hogy ezeket a gyönyörű környezeteket nem láthatjuk viszont a filmben, mert a korai CGI technológia miatt minden IS egyszerűsítve van. Bónusznak még egy Akira cell progression:
Ez csak két példa arra, hogy mit mutat meg a könyv, és nagyjából indikatívája annak, hogy mit találhatsz benne. A legjobb elrendezést és tartalmat a Metropolis film kapta, a Gits 1 és 2 pedig a legtöbb production dizájn infót tartalmazza szerintem. De természetesen bele is tudsz kukkantani:
Hogy megérte e? Nos fogós a kérdés, az a baj, hogy nem túl sokat mond el a városok mögött meghúzódó dizájn filozófiáról, akad benne jó pár 1,5-2 oldalas fotó befejezett celluloid kockákról, de sajnos mivel vastag a könyv és nem nyitjuk ki síkba, ezért sajnos bizonyos mennyiség elveszik ezekből a 2 oldalas képekből. Viszont a kötésre nincs panasz, a papír nem a szimpla fénymásoló A4 vastagság, hanem masszívabb. Illetve ott az aprócska tény, hogy a Metropolis animét emiatt a könyv miatt néztem meg, és úgy hogy tudtam mire figyeljek csak még izgalmasabb volt (és amúgy az anime is egész jó), szóval mégis csak kinda-sorta megérte. Ha neked is felkeltette az érdeklődésedet, akkor a Libristo a haverod.