Sötét jövő

Kóma - mert az álomvilág szebb

2020. július 15. - Wittigen

Egy trailer, semmi több. Ennyit láttam évekkel ezelőtt a Kómából, de az a trailer azonnal megfogott. AZonban nem igen sikerült nyomára akadni, de több szem többet lát, tartja a mondás, és hála egy olvasónknak, aki szemfülesebb volt, mint mi, végre tudunk érdemben írni a Kóma című filmről!

A Kómával még jó rég, pontosan 2017-ben találkoztam a KinoCheck International csatornáján, azóta várom. Azonban ahogy eljött az akkor beharangozott bemutató dátuma, úgy tova is röppent, és semmi hír. Az pluszban nehezítette a helyzetemet, hogy egy büdös szót nem beszélek oroszul a nyet és a davai szavakon kívül, illetve, hogy az oroszok nem igen reklámozzák műveiket a nagyvilágnak, jó az nekik a saját piacukon. Én is csak véletlen akadtam rá, nem szándékosan kerestem. Szóval először eltolták valahová 2019 októberére a megjelenési dátumot, aztán az is eljött és tova is röppent, aztán az imdb-n már 2020 január/februári megjelenési dátum volt feltüntetve, de sehol semmi. Aztán közben kijött a Blackout, arról szóló cikkben írtam, hogy a Kómára még mindig várok. Aztán ahogy a bevezetőben is írva agyon, egy olvasóm felhívta a figyelmemet, hogy fent van ám ez a neten... ÁPRILIS ÓTA. Most meg július van. Eh, jobb később, mint soha.

A sci-fi filmes világra ráfér a változatosság, mert az utóbbi időben erősen megcsappant a valamire is való sci-fi-k száma, és átvette a helyüket a szuperhősös-marvel valami, amit koránt sem neveznék tradicionális értelemben vehető sci-finek (de ez csak az én véleményem). Szóval én részemről örömmel üdvözlöm a más piacról érkező szárnybontogatásokat a nagyobb büdzsés sci-fi filmek készítésének terén. A kínaiak épp belekostoltak ebbe a Vándorló földdel, mely Cixin Liu hasonló című regényéből készült Netflixes koprodukciós alkotás, fogadtatását tekintve vegyes volt, én élveztem. Az orosz meg amúgy régóta aktívan tevékenykednek sci-fi és fantasy területén, szintén váltakozó minőséggel. Azonban annak ellenére, hogy halomra nyomják ki a filmeket magukból, óvatosan kell közeledni az orosz filmekhez, mert több problémától is szenvednek, pl.: a Szaljut-7 filmbe, ami egy történelmi-dráma, mint az Apollo 13, belecsúszott egy kis történelem ferdítés, az készülő Csernobil sorozatukat, mely az I G A Z I  történéseket már ne is említsem. A másik hatalmas probléma az a kötelező társadalomkritika MINDEN filmjükben (önmagában ezzel nem lenne probléma, ha nem próbálnák meg sci-finek eladni, hogy aztán a kritikára hegyezzék ki a könyvet, vagy a filmet). Szóval ezek tudatában ültem neki filmnek, rettegve, hogy vajon mit kezdtek a nekem eladott koncepcióval a készítők.

Íme a karatergárda és, hogy ki mit tud csinálni:

  • Yan leghosszab ideje túlélő
  • Törpe - mindent megbütyköl
  • Tank - minden fegyverhez ért (ő róla a Witcher 3 Zoltán törpje jut eszembe, csak dühösebb kiadásban)
  • Szellem - érzi a tintalényeket és illúziókat tud teremteni
  • Röpp - gyúgyítani tud
  • Építész - teremteni tud a világon belül
  • Kábel - robbantás szakértő
  • Kapocs - térképet tud rajzolni ebben lehetetlen világban
  • Fantom - iszonyat mennyiségű sebzés képes felfgoni

Már a karaktergárdából is látszik, hogy nem egy eget rengető ÉS mindent megváltó ötleteket halmozta egy filmbe (manapság amúgy már lassan nem lehet ilyet összehozni, mert már mindent megvalósítottak már legalább egyszer), de ez nem is baj, a karakterek átgondoltak és jól felépítettek, nem képviselnek extrém (sőt semmilyen politikai) nézeteket, nincs tőlük belső hidegrázásom, ha megszólalnak. Ha valakinek ismerős lenne a főszereplő, az nem véletlen, Rinal Mukhametov-ra osztották az Építész szerepét, akit egyre több filmben láthatunk felbukkanni (az alakításra amúgy nincs panasz), pl.: ő az Attraction földönkívülije is. Apropó Attraction, a Digipictures oldalán feltűnt egy apró hírecske, hogy ők csinálták az első teasert a Attraction 2. részéhez (a videót eltávolították, de az internet nem felejt, itt megnézhetitek), szóval jön ez is.

A film története szerint egy rejtélyes baleset következtében egy fiatal tehetséges építész kómába esik, és egy furcsa, kifordított világ foglyává válik. Ez a világ azoknak az embernek az emlékeiből áll, akik átélték azokat, de jelenleg mind kómában fekszenek. Az emberi emlékezet talányosan működik, képszerű, kaotikus és pontatlan. Éppen ezért az emlékekből építkező világ is hasonló lesz, itt nem érvényesek a fizika megszokott törvényei.

Nos a legelső trailer, amit linkeltem inkább csak egy koncepciót bemutató trailer volt, de annak külön örülök, hogy azzal a világot és az ötletet, nem pedig a történetet adták el nekem, mert manapság egy trailerbe képesek és beepakolják a teljes filmet, és nem hagynak meg semmit meglepetésnek. A fülszöveg is hasonlóképpen keveset árul el. Volt egy komment az ncoreon, mely így szólt:

Ha láttad a Mátrix első részét, akkor már hallottad ezt a filmet. Ha láttad a Dr Strange-et, akkor mondanám, hogy láttad is, de ebben gyengébb a cgi. Néha a fordításnál mintha a mátrixból idéztek volna.

Nos, én Mátrix utalásokat nem fedeztem fel benne, Építész se nem vesz be színes pirulát, sem pedig hajlít kanalat. De ahogy a Blackout alapötletét más filmekből származtak, úgy ennél a filmnél is felismerhetőek az ihlet források: az Eredet (bár ők a közös kollektív tudat helyett elmével játszottak) valamint a Dr. Strange, ha a világ elborult ábrázolását és a fizikai törvényekre való fittyet hányást tekintem. De van egy nagyon fontos különbség: a film nem óhajt másolat lenni (mint teszi azt a Guardians című orosz Avengers koppantás, mely megfelelően gyenge is lett), és nem éreztem úgy, hogy elhasalna a mesélés közben, mint sok más eddigi filmjük (vagy akár csak a rendező eddigi filmjei: Maffia, Guardians). A Kóma esetében szakítottak a másoljuk a nyugatot meglátással, és örömmel üdvözlöm a készítők döntését, miszerint a történetre és a világra koncentráltak inkább. Apropó világ.

Az Eredetben szabadon alakítható volt a világ, mert ott az álmodó tisztában volt vele, hogy álmodik, azonban a világ abban a filmben szabályos formát öltött. A Kóma világa azonban koránt sem enyre barátságos, és rendezett. A készítők víziója a világról tökéletesen visszaadja (legalábbis számomra), azt ahogy egy erősebb álomra emlékezni tudok (mínusz a művészi elgondolások). Ahogy a filmben is látni lehet, hiányos, nem feltélen alkalmazkodik a fizika törvényeihez. 

A készítők kihasználják, hogy világuk összevisszaságból épül fel, és a menekülések és harc jelenetek nem csak vízszintes síkon történnek, hanem kreatívan használják a karakterek és a gravitáció függőleges síkon való mozgatását.   A környezet dizájn amúgy egész pofás, a látképek újak. A cg amúgy egész jóra sikerült, nem egy Dr. Strange szintű, ahogy a komment megemlítette, de van a két film között egy csekély 161 millió dolláros büdzsé differencia (~50 milliárd forint). Az oroszok 4 millió dollárból (~1,2 milliárd forint) hozták össze a filmet, és a megfelelő helyekre tették a büdzsét, például a tintalényekre.

Látszik rajtuk, hogy nagy gondot fordítottak rájuk (mint CG, mint háttértörténet szempontjából), mert ugyan olyan jól néznek ki közelről, mint távolról, és folyadékot szimulálni az egyik talán erőforrás igényesebb rendermunka. A színészek meg jól lépnek interakcióba a digitális környezettel, és nem igen lóg ki a lóláb, egyszóval a VFX-esek kitűnő munkát végeztek.

A történet talán ott hajaz egy picit a Matrixra, hogy Építész is fontos a világban, és Yan kimondottan várta az érkezését. Azonban koránt sem a kiválasztott motívumra építenek, inkább csak a megérkezett a kulcsszereplő, aki egy lavinát indít el az események terén. Az elhelyezett csavarok a történeti szálban jókor és jól ütnek, mondjuk, hogy némelyiket nem láttam előre azt nem mondanám, de még így is okozott meglepetést a film. Ja és még egy kellemes meglepetés: kijelenthetem, hogy a Kómában nincs kötelező jellegű társadalom kritika (vagy ha van is, akkor annyira rejtett, hogy én nem vettem észre), és én ennek kimondottan örülök. Véleményem szerint jól összerakott élvezhető filmet tettek le az asztalra, kár hogy a mutatók szerint pénzügyi bukó lett, de ez ne izgasson senkit, inkább menjetek és nézzétek meg.

Innentől spoileres tartalom, aki nem látta és meg akarja nézni a filmet, az ne kukkantson a feketével kitakart szöveg mögé.

A sztori Építész körül forog, aki kómába esik és ebben a furcsa világban ébred, és rövid időn belül megmentésre szorul. A megmentők között ott van Röpp (aki Flynak van fordítva, de én elutasítom az ötletet, miszerint Légy lenne a neve), akivel érezhető, hogy már a legelejétől van valami köze Építészhez, és tényleg, később ki is derül, hogy az ex-barátnője, akivel együtt szenvedtek balesetet. Hamar megismerkedünk a világ veszélyével egy nagyjából 3 méter magas, fekete folyadék lénnyel, akit én nemes egyszerűséggel tintalényeknek neveztem el. A tintalények "mitológiája" amúgy marhára tetszik, hogy a kómába esett, de már agy halott emberekből teremtődnek. Aztán térjünk rá Yanra és a Kiút egyházára. Építész nem emlékszik nagyjából semmire, de esténkén bevillannak neki emlékfoszlányok, és közte látunk ilyen egyházas jeleneteket. Na, abban a pillanatban, amint megláttam a szektás jeleneteket, rögtön tudtam, hogy a fejétől bűzlik a hal, de arra nem számítottam, hogy Yan lesz az egyház vezetője, és a főszereplő 9 ember általa került orvosi kómába. Érdekes módon Yan nem teljesen ártó szándékú, inkább egy megkeseredett tudós akit, kiröhögtek (aztán azért a végére sikerül megkattannia) és viszonylag nemes céllal csinálná, amit csinál, de azért 9 embert eltenne láb alól, nehogy kiderüljön a titok. Apropó 9 főszereplő: Yan lerántja a titkot övező leplet, hogy miért pont ők kerültek a kómába, mitől mentette meg őket. És tényleg, Yan, tényleg megmentette őket saját maguktól, és adott nekik egy második lehetőséget. Ennek tudatában még keserűbb az utolsó versenyfutás az idővel, mikor leállítja a lélegeztető gépeket, és az eddig követett karakterek szó szerint porrá omlanak. Illetve még a nagy lelepleződés előtt Fantom lassú tintalénnyé alakulása (azaz lassú agyhalála, mert effektív erről beszélünk). A végén azért mégiscsak lett valami foganatja annak, amit Yan csinált/el akart érni, mert Viktor képes volt kitörni és hétköznapi szemszögből tervezni, és sikerült helyrerázni az életét. Kár hogy ez a többieknek nem adatott meg. Ami a zárást illeti: az egyházat végül is nem vonták per alá, mert nem találtak bizonyítékot, szóval nyitva van hagyva a történet vége, de legalább nem Eredet szinten.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr5515988778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása