A folytatásos posztok inkább a Múltidéző szériában szoktak történni, azonban most azon kívül is visszatérünk egy régebbi cikkünkhöz. Pontosabban Grinderbar egyik cikkéhez, ahol még viaskodtam azzal, hogy foglalkozzak e vele.
Grinderbar egy pár hónapja írt egy ajánlót az I am Mother című filmről, (akinek az nem lenne meg, az itt olvashatja) melyről nekem a trailer alapján nem igen volt túl jó véleményem, azonban Alex a rezidens lektorunk váltig állította, hogy igenis van értelme egy esélyt adni a filmnek, úgyhogy megegyeztünk, hogy együtt megnézzük és megvitatjuk.
A trailer alapján az ember nagyjából felfestheti magának a történet vonalát: az emberiséget kiírtják a robotok, mert úgy látják, hogy megérett a pusztulásra, aztán úgy döntenek, hogy majd ők nyomnak egy újraindítást az emberiségen. Nos itt is konkrétan ez történik, és önmagában nem lenne érdekes a film.
A történet részletezésért olvassátok el Grinderbar cikkét, én ugornék a Alex konklúziójára, mely más megvilágításba helyezi a filmet
Kritikus nézőként elsőre a filmet kb annyira tudtam méltatni, hogy szép-szép (de tényleg, a díszletek, és a Weta munkája Anyát illetően, ami egy valós kosztüm volt, fenomenális), de anyám, miért vannak benne ilyen hibák, hogy egy világvége bunkert egy egér tönkre tud tenni, illetve, ha anya világosan elmondta, hogy kint vírus van, valamint azt is elárulta, hogy te lombik bébi vagy, akkor miért válallja a kockázatot a Lány, hogy végülis hagyja eltávolítani a Nő maszkját, miért nem üti ki a Lány a bunkert és vele egytt Anyát úgy ahogy az egér megtette azt? Azonban Alex bizakodott felhívni a figyelmemet bizonyos tényekre, melyek más megvilágítsába helyezik a történetet.
A film elején megjelenik egy kulcsfontosság adat:
Ez kb 30 évet ölel fel, azonban főszereplőnk inkább néz ki 18-nak, mintsem 30-nak, szóval már a kezdetektől lehet érezni, hogy itt valami nem stimmel. A filmben apró jelek vannak elrejtve, melyek folyamatosan vezetik rá a nézőt Anya gondolat menetére. Az első jelenetek egyike az APX01 nevű embrió mesterséges kihordása volt, azonban mire eljutunk a lányhoz, a teszt tábláján APX03 szerepel. Furcsa. Illetve felmerül a kérdés: minek kell Anyának a teszt tábla, holott valószínűleg a saját memóriájában is tudná tárolni az információkat.
A film végge felé elhangzik egy kulcs mondat, mely megmutatja, hogy mégis mekkora erő összpontosul anya kezében
- Nem lesz könnyű neked. De én sokkal több vagyok annál, amit Anyaként látsz belőlem. Ez a burok ugyan annyira a testem, mint a kinti droidok burka. Vagy a Földet a családunk számára előkészítő gépeké. Egyetlen tudatm mely számtalan burkot irányít. Én fogadtalak a kapunál lányom.
Ezek a sorok amúgy választ adnak arra is, hogy mi történt volna akkor, ha a lánynak eszébe jut taccsra vágnia a rendszert úgy ahogy azt az egér tette (feltétlezve, hogy az egér tényleg leállított mindent, amire koránt sincs garancia, és nem csak Anya játszotta a tetszhalottat): jött volna dózer hadsereg és rátörték volna az ajtót.
Tulajdonképpen a filmben nincs szabad akarat és döntés a filmben, a Lány tetteinek végkifejlete nem az ő döntése,, hanem Anya tudatos oktatásának és tervének végeredménye.
Anyának volt egy több mint 30 éven átívelő terve, melyhez összesen 3 gyereket használt fel APX01-et még anya hagyta el csecsemőként, akikt tényleg megtalálhattak túlélők, és nagyjából stimmel az életkora. Ő volt hivatott megmutatni, hogy a pusztán emberi felfogás nem megoldá, mert a széthúzás mindig felüti a fejét, ezért nem követendő példa. APX01-nek az volt a célja, hogy megingassa a Lány hitét a mindenható robotban, és rávezesse, hogy tegyen fel magának kérdéseket, és járjon utána dolgoknak. Miután a Nő/APX01 megtette a dolgát, Anya elvarrja a szálakat, mert többé nincs szüksége rá (megvallva az őszintét APX01 végső jelenetein az elfogadhatónál több kárörömöt éreztem)
APX02, adatlapok és az egér
A film egy viszonylag jelentéktelennek tűnő jelenetsort mutat nekünk, ahol a lány teszteredményeit Anya letárolja egy adattáblán, és elteszi egy széfbe (ugyan abba a széfbe, ahol később a stukkert és a belőle kiszedett golyót tartják majd). Felmerül a kérdés, hogy vajon Anyának (mostmár tudva a hatalmát) miért kellhet egy ilyen manuális tároló rendszer. A válasz feletébb banális: nem anyának kell. Az adattábláknak az a céljuk, hogy a lány megtalálja majd őket, és az egéren keresztül akit elhamvasztottak (azzel megmutatva nekünk és a Lánynak, hogy hol kell nyomokat keresni) megtalálja APX02 maradékát. Anya ezzel akarta a Lányt rávezetni arra, hogy egy ember megítélése egy standardizált teszt alapján (mert ugye 74%-ot ért el APX02 ami a robi szemében egyértelmű bukó volt) szintén nem járható út.
A Lány ezen előre meghatározott terv alapján jut el az Anya által elvárt konklúzióhoz, és "hoz" végülis helyes döntést. Azonban, hogy ez valójában hatásos lesz e, arról csak a jövő mondhat ítéletet. De ha el is bukna, akkor is biztosra veszem, hogy Anyának nem ez az egyetlen ilyen bunkere, szóval újrapróbálkozni még van lehetőség, nem is kevés. Plusz Anyán nem igen fog az idő vasfoga, és mostmár ott lesz a tudásbázis, hogy mit ne csináljon.
Iszonyatosan tetszik, hogy valaki ilyen mélységekben belehelyezte magát forgatókönyv íróként/ötletgazdaként egy MI gondolkodásába, és helyzetébe egy ilyen világvégge szcenárióban. Anya pontos terve, ahol pontosan annyi erőforrást használt fel, amennyi kellett, se nem többet se nem kevesebbet iszonyatosan tetszik, és eddig talán az első ilyen film, ahol egy mesterséges intelligencia format c-t nyomott az emberiségnek, de tényleg új esélyt akar neki adni.
A film előtt kötöttünk egy fogadást a srácokkal, hogy tucat kiírtottuk az emberiséget sci-fi lesz, és túlnyomó többségben mindenki erre fogadott, és valójában a film ez is, azonban a forgatókönyv írók nagyon jól elrejtették a mögöttes tartalmat a filmben. Olyannyira jól, hogy több megnézés szükségeltetik hozzá, esetemben pedig Alex kellett, aki rámutatott dolgokra, és sokadára tudta megnézni a filmet, és már nem a fő cselekményre, hanem az apró jelekre figyelt. De akkor tényleg ott van, és ezért jár a pirospont.