Sötét jövő

Alien 3 Assembly cut - a harmadik film másik szemszögből

2022. november 08. - Wittigen

Kult filmek különleges változatairól írtunk egyszer a Szárnyas fejvadász workprintjének apropóján, most ismét hozok nektek egy érdekes verziót, íme a hányattatott sorsú 3. Alien film legteljesebb változata: az Assembly cut.

Az Alien 3-nak és a készültének nagyon keserű sztorija van. Ugye az eredeti forgatókönyvet az a William Gibson írta, aki nagyon sokat letett a cyberpunk asztalára, és nagyon durva dolgok lettek felvázolva. Ezt a forgatókönyvet Pat Cadigen dolgozta át könyvé (itt írtunk róla), amit néhány hónapja meg is jelent magyarul. A legközelebb amihez juthattunk, az a Dark Horse gondozásában megjelent 5 füzetes képregény széria volt, itt írtunk róla. Ami a filmet illetti, volt itt mindenféle probléma, rendezők jöttek mentek, forgatókönyvek vagy nem voltak, vagy sokszoros átíráson mentek keresztül. Így kötött ki aztán David Finchernél a film, aki napjainkra már gyűlöli, ami egy kicsit szomorú tekintve, hogy nem lett az alap film sem annyira rossz, illetve ez volt az rendezőként való bemutatkozása. Aztán 2003-ben mikor a Fox kiadott egy DVD gyűjteményt visszahívták az összes rendezőt hogy készítsenek egy új változatot a filmjeikből. James Cameron már bőven ez előtt megcsinálta a sajátját, szóval maradt Ridley Scott (Alien 1), Fitchner (A³) és Jean-Pierre Jeunet (Alien 4). Scott és Jeunet vissza is tért, Fitchner meg teljesen elzárkózott, najó nem egésszen, ugyan nem ő készítette az Assembly Cut-ot, de áldását adta Charles de Lauzirikahoz, aki főleg Alienhez kapcsolódó dokumentum filmeket csinált, és szerintem marha jó munkát végzett. Mint mondtam szerintem az alap film nem volt rossz (és a a negyedik részt is imádom), de az Assembly cut sokkal teljesebbé tette a filmet. De mik a különbségek? Hát kezdésnek az a verzió ami a mozikba került 114 perces volt, az Assembly cut viszont már 145 perces. 

A különbségek már a bevezetőnél tetten érhetőek, ugyanis jócskán kibővítették az eredeti nyitányt, meg azt is ahogy Ripley a Fiorina 161-re érkezik, és megtalálják. Több jelenetet kapott a doki (az elkerülhetetlen haláláig), amik szerintem jobban kibontják a karakterét, aztán vannak kis kitöltő jelenetek, ahogy megtalálják Bishopot és Newtot. A kettő szerintem legjobb jelenet csere az az egyik mellékszál visszaállítása, melynek főszereplője Golic, az egyik rab, aki egy kicsit megzakkan, és miután a többiek nagy nehezen elkapják a fekete vészt nemes egyszerűséggel elengedi. A másik pedig a Fiorina  saját xenomorphjának eredetéte. A mozis változatban ugye egy kutyában fejlődött ki, viszont eredetileg azon ökrök közül az egyikben fejlődött volna ki, amit az EEV vonszolásánál láthattunk.

Na most ehhez a jelenetsorhoz, egy rudakkal mozgatott bábút használtak volna. A jelenetet fölvették, azonban még az előtt kukázták, hogy szükséges VFX munkát egyáltalán elkezdték volna. Szóval Lauzirika befejeztette, kirotózták a bábusokat, és kiegészítették némi cgi-vel. Ezzel párhuzamosan az összes kutyás jelenet törölve lett. Kibővítették az első elkapásra irányuló próbálkozást számtalan jelenettel és apró dialógussal a rabok között. Újradolgozták Dillion és Ripley jelenetét, ahol könyörög Dillionak, hogy ölje meg. Az archívumokban akadm még pár plussz jelenet ahhoz a részhez, ami teljesebbé teszi és emiatt szerintem sokkal jobb lett. Az utolsó szignifikáns változás pedig a film végét érinti, pontosan azt, hogy hogyan hal meg. Míg a TC-ben beleugrik a kohóba, és menet közben kirobban belőle a királynő, amire Ripley rámarkol, hogy nem mész te sehová és vele együtt hullik alá, addig az AC-ben szinte "békésen" tűnik el a kohó infernójában. Természetesen nem lehet tökéletes a végeredmény mert limitált idő és büdzsé állt rendelkezésre, így néhány helyen, főleg az egy-kétszer nagytotálban mutatott xenónál kilóg a lóláb a, mert nem teljesen sikerült eltalálni a fényeket és miegyebeket, hogy jól illeszkedjen a környezetbe a modell, de ez legyen a legnagyobb baj.

Így gyorsan ennyit találtam, de a Xenopedia többet is listáz. Ami azt illeti, igencsak nehéz volt beszerezni az ismert forrásokból az eredeti mozis változatot, mert már mindenhol az Assembly Cut-ot hostolják, de igazából ez volt az utolsó, hogy megnéztem a TC-t. Szóval dacára annak, hogy Fitchner mennyire rühhelli a saját filmjét, és vitatkozhatnánk arról, hogy most akkor melyik film van közelebb a rendező víziójához, az AC vagy a TC, igazából én már nem is tudom máshogy elképzelni a filmet. Ha keresnéd itt meg találod.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr9017939652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása