Sötét jövő

Feltételezett bűnért azonnali céges "igazságszolgáltatás"

2023. június 15. - Wittigen

Amikor azt mondtam ez alatt a poszt alatt, hogy találtam már jobb IOT nyalánkságot, akkkor nem gondoltam, hogy másnap a disztópikus IOT pokol gyöngyszemére lelhetek rá. Amikor egy cég kizár a saját fiókodból, azért mert más hallani vél valamit ami számára nem elfogadható.

A lakásautomatizálás ötlete nem újdonság, mutattam is nektek egy nagyon pofás lokális/offline megoldást (ez a két szó fontos lesz még a cikk során). Ezek fel/beszerelése minimum számítástechikai affinitást, ha nem tényleges szakértelmet feltételezett, azonban az utóbbi években egyre nagyob teret nyernek a lakás okosító mütyűrök, amiket amatőrök viszonylag könnyen tudnak élesíteni. Természetesen ezek mellé jár egy nifty kis vezérlő program, ami a felhőben fut, hogy mindenhonnan elérhesd. A baj az, hogy MÁS felhőjében. És ugye amit a digitális világban nem te hostolsz, az nem a tied.

Az elmúlt évek aggasztó tendenciái: felesleges centralizáció, apposítás, felhősítés, subscription alapok és miegymás hirtelen egyszerre jött be. A szitu a következő: Brandon Jackson (egy mérnök, az Micro$oftnál) egy napon úgy döntött, hogy felokosítja a háza egészét mindezt úgy, hogy az összes okos cuccot Amazon Echoval és egy Alexával fogja egybe, hogy egyszerűbb legyen a kezelésük, és ez most a harapta őt az alfelébe. Május 24-én volt egy házhoz szállítása, pont az Amazontól, mivel senki nem volt otthon, így a futárt az "okos" Eufy csengő üdvözölte, egy "Excuse me, can I help you?" mondattal, amit a futár valahogy rasszistának ítélt, és azonnal jelentette az Amazon felé, amire a cégnek az volt a reakciója, hogy 12-24 óra leforgása alatt lezárta a fiókot, minden kérdés és vizsgálat nélkül. Jackson ezt Május 25-én vette észre, és először arra gondolt, hogy más fiókját törtétk fel és azon keresztül jutottak be, ezért ellenőrizte is őket, de mivel sehol nem tapasztalt furcsaságokat, felhívta az Amazon ügyfélszolgálatát, ahol közölták, hogy kapnia kellett egy emailt, ami ténylegesen ott csücsült a fiókjában. Az emailt egy meg nem nevezett vezetőtől érkezett, és az állt benne röviden és tömören: hívja fel a következő számot. Nos emberünk így is tett. Ám miután közölte a hívott féllel, hogy  amúgy ötlete sincs, hogy mi történt, vádló hangnemben közölték vele, hogy a Ring csengője (az Amazon saját okos szarja, ami ugye Brandonnak nincs, mert egy Eufy-je van) rasszista mondatokkal üdvözölte a futárt. Brandonnak az okos otthona még áll egy halom kamerából is amik hangot is vesznek fel, így hamar megcáfolásra került az, amit az Amazon állított. Ezeket a felvételeket be is küldte, ennek ellenére egy hétig így is lezárva maradt a fiókja, levelet pedig csak annak a hétnek péntekjén kapott, hogy elkezdték a vizsgálódást, melynek időtartama minimum két MUNKANAP, ami azért volt kimondottan szar, mert háromanpos hétvége követekezett, szóval legközelebb május 30-án foglalkoznak az ügyével és onnan két nap. Végülis május 31-én szerdán egy szó vagy telefon vagy email nélkül feloldották a fiókját.

Tehát összegezve: egy be nem igazolt vád miatt, bármiféle kapcsolatfelvétel nélkül a teljes Amazon fiókját lezárták a csókának, valami miatt, amiről azt hitték megtörtént. Ez egy ékes példája annak, hogy mi történik akkor, ha a nagyvállalatok (nem csak az Amazon, hanem Apple, Google, és társaik) úgy gondolják, hogy oké, oké, fizettél a termékért, de az nem a tiéd, te csak bérled, és mi majd döntünk helyetted. Persze, egyszerű megvenni, felszerelni és beüzemelni az eszközöket, de mi a valós ára annak, hogy kényelmesen tudod vezérelni a lakásodat távolról? Nekem az a meglátásom, hogy a lakásom maradjon csak szépen offline, mert minden egyes internetre kötött eszköz egy potenciális támadható felület, vagy ha a cég megszűnik akkor van egy (több esetben) nagyon drága papírnehezéked (egyes esetekben pedig életveszélyes papírnehezéked). A legtöbb ilyen esetben amikor egy adott platform ki vagy letilt, akkor a TOS mögé valamit akár több száz szócső fiók mögé bújnak, akik verik a tam-tamot, hogy mennyire jól cselekedett XY cég, és hogy a központi ellenőrzött vezérlés mennyire jó valójában mindenkinek, hogy helyettük dönt egy cég, és hogy ennek kihatása van az offline életedre? De felteszek egy jobb kérdést: hogy akadályozod meg, hogy ezzel visszaéljenek? Másik kérdés: tegyük fel, hogy nem te építetted be a lakásodba/hazadba a cuccot, hanem így vetted, és a kitépésük nem opció. Milyen lehetőségeid vannak arra, hogy a fiókot tulajdonló céget megakadályozd abba, hogy az okos otthonod működése felett döntést hozzanak, hogy mikor kapcsolhatod be a légkondit, vagy milyen számítógéped lehet? Nagyjából semmilyen. És még csak felelősségre sem tudod vonni ezeket a cégeket. Amúgy az posztban említett okos csengő gyártója az Eufy is sáros nagyon, kiderlt korábban, hogy titkosítatlanul töltöttek fel a saját szervereikre videókat és képeket, még akkor is ha ki volt kapcsolva ez a beállításokban (forrás: 1, 2, 3). És akkor most képzeljétek el, ha ez egy Amazon munkásal történik, aki egy céges városban lakik. Brrr. Még idebiggyesztenék egy videót, amin rohadt jót röhögtem.

Ha nagyon automatizálni akarod a lakásod, akkor fektess időt abbam, hogy TELJESEN offline-ra csinálod meg, messze-messze elkerülve az előfizetés alapú szolgáltatásokat és a nagy cégek által ajánlott kényelmi extrákat. Zárnám a cikkemet az évek során lépten-nyomon megerősített filozófiámmal: Az életemben 4 dolg mindig analóg marad: a kocsim (tudom, hogy a motor vezérlő elektronikája minden csak nem analóg), a házam, a barátnőm és jómagam. Gondoljátok meg, hogy megéri e lefeküdni a nagy cégeknek, azért, hogy valami kényelmes legyen, de cserébe olyan szenzorokat, kamerákat helyzzetek el az életetekben amik mindent közvetítenek nekik. Mert ez az ára a kényelmednek.

via.: youtube

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr7418145274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása