Sötét jövő

Sötét Város jelene - Gonosz jelenés maszkja

2022. április 03. - Wittigen

Még tavaly írtam róla, hogy Proyas azt forgatja a fejében, hogy sorozatot csinál a Sötét Városból, de még azt megelőzően csinálnak egy kisfilmet ugyan abban az univerzumban. A már említett cikkben sírtam is egy rövidet, hogy nincs lehetőségem beszerezni legálisan. Nos, eddig tartott, hogy valamilyen módon hozzájussak. Kérdés, megérte-e a fáradtságot?

Elkerülhetetleül spoileres a cikk, úgyhogy, ha előbb meg akarod nézni, azonnal görgess a lap aljára.

Szóval Gonosz jelenés maszkja egy 20 perces kisfilm lett, nem egy nagy játékfilmről. A történet szerint egy lány mezítláb és emlékek nélkül ébred egy kietlen városban, de Murdoch-kal szemben legalább a nevét biztosan tudja, Oliviának hívják. Szóval Olívia azt sem tudja, hol van, és hogy miért épp mezítláb flangál, szóval beül egy bárba, egy italra, noha nem tudja, miből fogja fizetni. Itt találkozunk Angelo 1 és Angelo 2 karakterével, akiknek megvan a "Tuning" képessége és képes belehallgatni a kopaszékat helyettesítő Goran D. Kleut által alakított Rejtélyesek társalgásába. Olivia az és Sandra segítségével próbál távol maradni a már említett rejtélyesektől, akik el akarják kapni, mielőtt kiszabadítja a gonosz szellem maszkját vagy mit. Érdekesen hangzik nem? Hát papíron az, megvalósításában már nem teljesen, főleg, hogy nem erről szól a kisfilm.

A Sötét Város egy lassú, sci-fi thriller volt, melyben a misztikum kapott nagy hangsúlyt. Murdoch-kal együtt fedezzük fel a világot, vele együtt ráncoljuk a szemöldökünket a furcsaságokon. De ahogy haladunk a sztoriban, minden kérdésünkre választ kapunk. Itt is feldobódik rengeteg kérdés: milyen maszk? Ki is valójában Angelo, miért fontos Olivia (azon kívül, hogy potenciálisan megszüli az antikrisztust), mi a szerepe valójában Sandrának, azon kívül, hogy kétszer feltűnik és egyik esetben se tesz semmi fontosat a sztori szempontjából? A kisfilm formátumnak ez sajnos nem adatik meg, hogy mindenre válaszoljon, amit félig hajlandó lennék elfogadni, ha a misztikum és a feldobott dolgok érdekesek lennének, vagy legalább csak egy kicsit is megmagyarázásra kerülnének, csakhogy minden feltett kérdés megválaszolatlanul marad. Aztán a kisfilm komolyan eltér a Sötét Város fontos alap elemeitől, a misztikumtól, a rejtélyességtől, és valamiért inkább az ócska trancsírhorrorra (mert nagytotálban mutatja, hogy Olivia alteregója (nem eskü nem tudom, hogy ki ő, elméletileg az a bizonyos maszk, de erre ugye választ nem kapunk) letépi először a saját arcát, majd Sandra arcát. Illetve a felesleges "szeretkezzünk Oliviával mert csak azzal lehet megvédeni a város "irányítóitól"-ra helyezi a hangsúlyt, egymás után rövid időn belül kétszer is. 

Aztán foglalkozzunk egy picit a szereplőkkel.

Olivia Bal oldalt: Angelo 2, jobb oldalt Angelo 1.
Rejtélyesek Sandra

Ami a szereplő gárdát illeti, 4 karakterből én másfélre tudom azt mondani, hogy jó volt. Az ijedt lányt, Oliviát játszó Bonnie Ferguson, nagyon jól adja át az értetlenséget és pánikot, kb úgy reagál a dolgokra, ahogy azt az ember elvárná, amikor többszörös időhurkokkal és ismétlődő eseményekkel szembesítik, ahol ráadásul magát látja miközben letépi, az arcát és meggyilkol valakit. ÉÉÉÉÉÉS pontosan itt esik szét a játéka, amikor pszichopatát kellene játszania, illetve a számító pszichopata még megy neki, de abban a pillanatban, hogy letépi az arcát és őrültet kellene játszania, nem megy neki, és nevettségessé válik. Mondjuk itt lehet közrejátszik a rárakott FX protézis, amit lehet nem kellett volna ilyen közelről mutatni, de erről később. Goran D. Kleut tökéletes választás a szememben a Sötét Város kopaszainak lecserélésére, és amennyit látjuk, az tökéletesen van eltalálva, sőt néztem volna tovább is a jeleneteit, de ismételten, megjelenik, és a motivációira NINCS rendes válasz, csak tudjuk, hogy nem akarják, hogy Olivia bárkitől is teherbe essen, mert akkor, és itt idézek:

The geometry of darkness would align, the door shall open. The apparition, it would emerge!.

Megnézés óta forgatom a fejemben ezt a mondatot, és valahogy van egy érzésem, hogy itt most a kopaszék ténylegesen jót akarnak, de erre megintcsak nem kapunk választ rendesen, ugyanis a kisfilm azzal zárul, hogy Olivia véletlenül odatalál a Rejtélyesek térképre, és az egyik rá tesz egy befőttes üveget (nem, NEM AZT A BEFŐTTES ÜVEGET) és slussz. Ami a maradékot illeti, az Alex King által alakított Sandrával rögtön az elején találkozunk, ahol valamilyen okból úgy néz ki mint egy 1932-ből szalajtott leszbikus, Fat Claude. Ő az első karakter akivel Olivia összefut, és minden bevezetés vagy bármi bemutatkozás nélkül, azt mondja neki, hogy menjen vele fel a lakására, mert vannak rézkarcai. Amire Olivia és a néző is úgy válaszol magában, hogy mégis mi a rák?! Úgyhogy Olivia az egyetlen logikus döntést hozza, beül a kocsmába egy italra, hogy rendezze a gondolatait, meg a zsibongó idegeit. Itt találkozunk "telepatikus ikrekkel" akiket Dean Kyrwood alakít, hasonlóan Oliviához, az első iker alakítása tetszetős, addig a pontig, míg meg nem akarja fektetni Oliviát, mondván, hogy ez az egyetlen mód, amivel biztonságban lehetnek a Rejtélyesektől. A második ikernek nem túl sok szerep jut, de valami full random okból megfogdossa a már férfinak álcázott Olivia ágyékát. Jó oké, Olivia is épp férfinak álcázta magát (kezd Predestination flashbackem lenni) és a férfi wc-ben van valamiért, miután kilépett a Narniába vezető szekrényből, de ez nem indokolja, hogy mégis miért kellett megtapogatni. Ja igen, mivel kevés helyszín van, meg az idő is kevés, és nem lehet utazgatni, (meg gondolom a büdzsé is kevés volt), így a lokációk közötti "térváltást" egy mágikus szekrénnyel oldják meg, amiről Angelo nem tudja megmondani, hogy hová visz következőnek, de érdekes módon a lakásán kötnek ki, és még csak meg sincs lepődve. Ennyit Angelo 2 szerepéről, ezután ismét találkozunk Sandráva, aki ezúttal úgy néz ki, mint a Mátrixból szalajtott vörös ruhás nő. Nos King alakítása egyik esetben sem nyert meg, az első azért nem, mert indokolatlanul mesterkélt volt az álférfi alakítása, és inkább borsódzott tőle a hátam, a második meg azért nem, mert mindenképpen le akarta varrni a főszereplőt, és ehhez meg is volt a kötelező teli szájas nyelves csók, aminek indoka ugyan volt (lerázni Angelo Kettőt), de felesleges szexualitás.

Ami a helyszíneket, díszleteket és jelmezeket illet, ezúttal nincs semmi érdekes. A helyszínek többsége kissé sivár, kevés díszlet elemmel. Több helyen kilógónak érztem azt a bizonyos lólábat, és volt egy sanda gyanúm, hogy a kisfilm nagy része zöldstúdióban került felvételre, egy kettő irányadó prop társaságában. És igazam volt, nem volt valós szett, az egészet egy zöldteremben vették fel. Egyes helyeken ez alig látszik, mert a chroma keying jó lett, máshol azonban nagyon elütnek a karakterek a háttértől. A Sötét Város egyik nagyon erős pontja a fizikai díszletek (amiből jó néhány a Mátrix forgatásán kötött ki), illetve azon belül az építészeti stílus voltak, aminek itt nincs nyoma, ami félig elfogadható, mert gondolom nem voltak eleresztve büdzsé ügyileg, de ha összesen 2 fő és néhány vágó helyszínnel üzemeltek, igazán fordíthattak volna rá több figyelmet, és megtölthették volna egy kis élettel a fő helyszíneket. A jelmezek is eléggé hanyagolhatóak voltak ezúttal. A Sötét Városban volt egy bája Bumstead öltönyének, Murdoch tweed zakójának, és Emma estélyiének, a kopaszok fekete öltönyének és fura egyenruhájának a főhadiszállásukon, és úgy ámblokk minden megjelenő extrának a ruházatában. Itt Oliviára rá van akasztva egy hálóing, a rejtélyeseken egy munkásruha, Angelon van egy jellemző nőcsábász ing (csak a mellkasa nem látszik ki) Sandrán meg, ahogy már részleteztem két abszolúte nem ide illő jelmez. Ami meg az FX maszkot illeti, látom, hogy van benne munka, mert valaki egész szépen megcsinálta az arcizmokat, de annyi művér folyik, szinte már dzsem állagban, hogy tönkreteszi a feelinget szerintem (vagy csak én nem szeretem a trancsírhorrort). Aztán meg amikor Sandra arcát tépik le, a letépés folyamatát nagytotálban mutatják, de látod, hogy valójában SEMMI nem történik. De nézd meg te is:

Ezt így, ebben a formában talán nem kellett volna. Ha nem volt büdzsé, hogy rendesen arcot marcangoljunk, akkor lehet máshogy kellett volna megoldani, vagy legalább ne mutasd nagytotálban...

Most akkor mi ez? Erre a kérdésre nehéz választ adni, mert minden forrás mást mond. Én azon a nyomon indultam el, amit anno talán a ma már priváttá tett trailer alatt lehett olvasni, hogy egy történet a Sötét Város univerzumából. Azonban az IF magazin cikkben Proyas azt nyilatkozta, hogy inkább életlenül, mintsem szándékosan lett az. Mondjuk az a mondata, miszerint 

A filmkészítők sokszor arra vannak kárhoztatva, hogy magukat ismételjék. Ugyan azok a kételyek, és rögeszmék jelennek meg újra és újra a műveikben.

Kissé erős, mivel ő most pontosan ezt tette meg.

És akkor jöjjön a végső kérdés: megérte-e? Ha önnálló filmként kezelem, aminek nincs köze a Sötét Városhoz? Nem. Ha univerzumbeli filmként kezelem? Még ennyira sem. Az első esetben egyszerűen csak a a film hibái miatt bukik el. Ez a kisfilm is, értelmetlen hurkok halmaza, melynek se füle se farka, de ami rosszabb, hogy nincs egy átgondolt történet, amit el akar mesélni. A kiválasztott megvalósítási mód is egy felejthető végeredményt hozott. Azonban, ha úgy nézem, hogy a Sötét Városban egy másik történet, akkor még több probléma is kiütközik.  Közismert az, hogy Proyas művét visszafogták és megnyirbálták, amit később a rendezői változattal orvosoltak. Azonban e 20 perc (meg az a 4 óra amit a feliratozással töltöttem) után azt mondom, hogy lehet, hogy okkal fogták vissza. Úgyérzem Proyas is egy művész lélek, akinek az fejében van egy concept, de ha valaki nem áll mellette és fogja vissza akkor a végeredmény kétes minőségű. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a film csak egy (sokadik) streaming oldalon érhető el, máshol nem lehet megnézni, ami elég merész húzás volt, tekintve, hogy a 98-as film, noha kult mozi lett, koránt sem húzó erő, és én is rühellek előfizetgetni. Jobban jártak volna, ha kiteszik ezt Youtube-ra, hogy mindenki megnézhesse, és legyen egy kis hírverés az univerzumnak.

Záró gondolatok

Eltekintve attól, hogy koránt sem biztos, hogy akár csak köze van a Sötét Városhoz, de most a játék kedvéért tételezzük fel, hogy hivatalosan is egy spin-off sztorija a 98-as eredetinek. Tudom, hogy nem szabadna indikatívnak tekinteni ezt a 20 perces kisfilmet, de mégis mutat valamit abból, hogy mint foragtókönyvíró mit tud felmutatni. Nem tudjuk milyen vírus, nem tudjuk, hogy itt akarnak a kopaszok, nem tudjuk, nem tudjuk meg mi a mondandója a kisfilmnek (és kérem a nyakamba a rozsdás bökőt, hogy van). Ezek alapján számíthatunk e jó sorozatra tőle? Kis reméynysugár azért akad, elvégre ő kreálta és rendezte a Sötét Várost, de ezt is. Azóta 24 év telt el, az utolsó, nem mellesleg szintén bukott filmje óta (Gods of Egypt, bár ott csak rendező volt, szóval ez nem teljesen fair) meg 6 év. A SV óta pedig nem igen írt jelentősebb forgatókönyvet. Attól félek, hogy Proyas is felül a ma divatos sorozat vonatra, és tönkre teszi azt, amit alkotott. Megint csak eszembe jut, amit a Black Lotusnál írtam: lehet hagyni kéne csendben nyugodni franchise-okat, ahelyett, hogy feleslegesen kihántolod a sírját pénzért.

Ha érdekel a kisfilm, akkor itt megtalálod, angol feliratot mellékeltem, lehet magyart is fogok idővel.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr2417792793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása