Sötét jövő

Magyar sci-fi animációs film készül Műanyag égbolt címmel

2020. július 19. - Wittigen

Egy olvasóm dobta felém a cikket, hogy júli 7-én a Műanyag égbolt című posztapokaliptikus animációs sci-fi film 142,2 millió forintos támogatást kapott az Európai filmalaptól, hogy megvalósulhasson, de mind a történet, mind az animációs stílus egyszerűen siralmas.

Kezdjük a stílussal: ezt az effektust kb a k700i-m tudta poszter effektus néven bár az csak fénykép formájában. A film úgy készül, hogy az élőszereplős felvételt rotózzák (gépi algoritmussal vagy kézzel körülvágják az objektumokat, hogy leválasszák őket, hogy utána kényükre kedvükre effektezhessék), majd átrajzolják ezzel a képregény/poszter effektussal, és a végeredmény még csak nem is néz ki jól. Annyival jobb lett volna, ha elindulnak vagy csak tisztán 3D vagy tradicionális rajzolt animált film felé (bár mindkettő jóval drágább is lett volna, a pénz így is kérdéses, de erről később).

Folytassuk a történettel. A szinopszis szerint 2121-re a termőföld eltűnik a Föld teljes felszínéről, a flóra és a fauna pedig a végleges kipusztulás előtt áll. Budapest teljes elszigeteltségben él. A tudósok egy különös növényt kísérleteznek ki, melynek rendkívül tápláló levelei vannak, viszont ez a növény kizárólag emberi húsból képes táplálkozni, halálos szimbiózisban élve a gazdatesttel. A város minden polgárának beültetnek egy ilyen növényt az 50. születésnapján. Stefan, egy 28 éves pszichiáter teljes mértékben hisz a rendszer szükségességében, mígnem felesége, Nóra önként jelentkezik a beültetésre.

Ennél többet nem tudunk, és a következő sorok kizárólag az én gondolataim: míg ugyan kreatívnak tűnik, de biztosnak tartom, hogy társadalom kritikába és filozofálgatásba fog süllyedni, mert nem igen látom, hogy milyen érdekfeszítő történetet lehet beszorítani ebbe, és őszintén kevés filozofálgatós sci-fi lett sikeres. Aztán miért élő szervezetbe van implantálva a virág, miért nem etetik hullákkal azokat a virágokat (kicsit Solylent Green utóze van a dolognak, csak itt tudják, hogy emberből van a kaja)? A készítőknek Bánóczki Tibornak és Szabó Saroltának eddig csak elvont művészi jellegű kisfilmjeik voltak, melyek nem adnak bizakodásra okot, lásd például a Hódítók:

Gyerekként és később felnőttként ezek voltak azok a rajz/nagy filmek, amiket marha messzire elkerültem. Aztán egyszerűen nem értem, hogy lesz ez még annál is jobb, mint amire számítottunk? Mind ezt miből extrapolálja vajon a cikk? A költségvetés EU általi megdobására, vagy arra, hogy a készítők a cannesi filmfesztiválon díjazottak voltak (csöndben hozzátenném, hogy azért mert díjazzák a művészi meglátást az nem jelenti azt, hogy ezt le lehet fordítani egy JÓ filmre)? A film szlovák-magyar koprodukcióban készül, ~440 millió forintból (82 millió volt a Műanyag Égbolt kft. saját belefektetett pénze, ehhez hozzájön a Nemzeti filmalap 216 milliós támogatása, és az EU filmalap 142,2 milliós támogatása, a szlovákok nem tudom mennyi raknak bele, így lehet több is). Szóval vajon mire épít a dotandline blog cikkje? A plusz 142 millióra? Van egy nagyon rossz hírem: a 440 millió egy egész estés animációs filmre költségvetésének csak egy része, de tovább megyek, ami nagyobb probléma az a felmutatott próbálkozások az itthoni filmek terén akkor a kép igencsak siralmas. Az elmúlt évek ÖSSZES magyar filmje pénzügyileg bukó lett (Kincsem 593 milliós bevételével csak a büdzséje 1/5-ét tette ki, ~3 milliárdból készült a film; Coming Out 400 milliós büdzséjének CSAK a felét hozta vissza, a Pappa Pia nevű förmedvény a maga 1,38 MILLIÁRDOS keretének mindössze a NEGYEDÉT hozta vissza) . Animációs filmekről meg ne is beszéljünk. A Macskafogó 2 is ami 600 millióból készült csak 515 milliót tudott "összekaparni" (nem beszélve arról, hogy az első részhez képest feleslegesen erőltetett lett), a totál bukó Kis Vuk nevű förmedvényt meg már meg se említsem (1,4 MILLIÁRD forintos befektetés, mindössze 30 MILLIÓS bevételért). Az egyetlen valamire is való modern, magyar animációs filmet a közelmúltból meg még csak nem is itthonra csinálták. A Szerelem, halál és robotok záró epizódjáról, a Titkos háborúról beszélek, melyet a zseniális Digipictures jegyez (éééérdekes módon erről hírverés nem volt, pedig a produkció minősége vetekszik egyes nagy animációs filmek minőségével). 

Már csak keserűen jegyzem meg, hogy ha van egy termékeny sci-fi írói társadalmunk, miért nem lehet egy már megírt és kedvelt könyvet leemelni a polcokról, és filmrevinni, miért kell újra feltalálni a spanyolviaszt? Miért nem nyúlunk Nemere István Műkincsrablók a kisbolygón/Kupolaváros titka regényeihez, mely amellett, hogy sci-fi, még ifjúsági, és értelmetlen karakter módosítások nélkül lenne diverz? Miért nem nyúlunk a cyberpunk történeteinkhez, ami viszonylag kis befektetéssel lehetne jelenleg is népszerű sci-fi filmeket forgatni? Miért miért, MIÉRT NEM?

A költségvetésen, a szinopszison és azon az egy képen kívül egy valamit tudunk: egy 2021-es megjelenési dátumot. Azonban más információ nem áll rendelkezésre, remélem ahogy több infót kapunk, úgy esetleg változ a meglátásom, vagy esetleg kapunk egy jó filmet, de én mégsem fűzök hozzá túl sok reményt, sem filmes oldalról, sem sci-fi oldalról.

via.:nullahategy

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr1115989130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása