Sötét jövő

Bűnös élvezetek 2.0: Doom

2023. december 03. - Wittigen

Nem csak egy bűnös élvezetem van, akad ám több is. Az egyik ilyen a 2005-ös Doom amihez néha-néha visszatérek, nem is feltétlen a sztorihoz, hanem ahhoz az egy jelentsoroz meg Karl Urbanhoz.

Dr Carmack (igez ez arra a Carmackra való utalás) üzenetet küld a Földre, hogy azonnal zárják le a marsi UAC kutatóbázist, mert baleset történt. A UAC megacorphoz képest meglepő módon hallgat a tudósra, és azonnal riadóztatja a katonaságot, akik egy osztagot küldenek át, hogy felmérjék a helyzetet. Ebben az osztagban van John "Kaszás" Grim is aki gyerekkora óta nem járt a marson miután a szülei meghaltak. A kezdetek kezdetén minden egy egyszerűnek tűnik keresd meg - öld meg - hozd vissza az értékes cuccokat típusú küldetésnek gondolják, ám nemsokára kiderül, hogy a UAC nem épp az a szende kis vállalat, akinek mutatják magukat...

A 2005-ös Doomot se nagyon kedvelték az emberek, de szerintem arra senki nem számított volna, hogy az uszkve 11 ével későbbi feléledése a franchise-nak szülni fog majd egy újabbat, arra meg még kevésbé, hogy a híres-hírhedt Asyum filmeket is alulmúlja. Nos mind a kettő megtörtént. Ebben a cikkben foglalkoztunk vele egész mélységekbe menően. De most a jobb Doomról beszéljünk. Ez volt talán az első igazi számítógépes játék adaptáció, de már a készülte sem volt egyszerű, 3 stúdió is versenyzett érte, közbe jött egy igen kellemetlen iskolai lövöldözés, a kinézett szátrok és rendezők össze vissza jártak. Eredetileg Schwarzeneggert akarták John Reaper szerepére, meg utána Vin Diselt, mind kettő visszautasította, helyettük lett felajánlva a szerep Dwayne Jhonsonnak, aki hál istennek inkább Sarge szerepét vitte el, így landolt a tulajdonképpeni főszerep Karl Urbannál landolt, ami így visszatekintve egy kimondottan tökéletes szereposztást eredményezett. Az szörnyeffektekért nem más felet mint a legendás Stanley Winston által alapított stúdió, és nem cáfolták meg magukat. Az Annihilationnal szemben, itt minden dög amit megmutatnak nagyon közelről  az igenis ott van a szeren, ÉS szerintem gönyörű keveréke ruháknak és szervóknak mellyel teljesen sikerült életrekelteniük a lényeket. Igazából szerintem az egész film ott van a szeren, és nem érdemelte meg, hogy még a készültére akkor ráfordított 60 millió dollárból összesen csak 57-et  sikerült összekaparnia. A legnagyobb problémát a rajongók szemében az jelentte, hogy nem látják az ikonikus szörnyeket, ami ilyen formában igaz is, mert ténylegesen felismerhetően csak Pinky volt bár két láb helyett két kereket kapott (és ez még mindig illeszkedik Doom játékhoz, lásd ezt a wikit, nézd meg, hogy a Doom 3-nak milyen dögöt szántak, bio test, robot alvég), illetve egy Hell Knight (valójában Hell Baron) volt felismerhető, a maradék az random zombi meg talán néhány imp. Pedig volt tervben Cacodemon, Arch-Vile és még jó néhány, de idő és pénzügyi megkötések miatt nem kerültek bele. De akkor miért bukott a film? Nos mert már a laza alapjául szolgáló játékot sem nagyon bírták a Doom rajongói. A Doom 3 egy teljesen más irányba vitte el a játékot, és adott kicsit kézzelfoghatóbb sztorit a játéknak. A pokolbéli dögök támadása megmaradt de már más miatt jönnek elő, de úgy általánosságban véve nem egy akciójáték lett, hanem sokkal inkább egy horror-shooter irányba mentek el vele. És ez nem tetszett az eddigi darához szokott játékos bázisnak, meg emlékeim szerint a sztori se nagyon (érdekes módon néhány elemét a 2016-os játék újra felhasználja, többek között az UAC-ot meg azt hogy ők okozzák a démonok betörését). Még emlékszem anno mennyire el voltam ájulva hogy milyen élethű hogy nem csak egy utasítás jelenik meg lapos gomb textúrán, hogy "nyomd meg az E gombot a lift használatához" hanem nekem kell ingame érintőpanelen kiválasztnai a szintet ahová megyek, és még arra is emlékszem, hogy mennyire imádtam a PDA-kban való túrkálást és kódok beütögetését amiket így találtam fegyver tárolókhoz meg a jó ég tudja hová. Sőt, itthon ez a kevés játékok egyike amihez rajongói szinkron is készült! Nem fogok áltatni senkit, a film tényleg csak nyomokban tartalmaz Doom-ot, pontosabban Doom 3-at, illetve kicsit elhasal a dialógusokon is, azoban ennek ellenére kárpótól minket mind szett és dög dizájnban, Karl Urbant amúgy is imádom a Dredd óta (igen lehet röhögni, hogy a 2012-es Dreddet előbb láttam, mint ezt). És maga a sztori megelelő mértékben önhordó és a film kontextusában száz százalékban élvezhető. Az 5 perces folyamatos kameramozgással felvettnek tűnő belsőnézetes jelentsor pedig dacára annak, hogy fele legalább CGI és valójában több snittből volt összevágva, a mai napig szikla (nem nem az a Szikla) szilárd. Megérte az a 3 hónapos tervezés és 14 napos folyamatos forgatás, mert az a film vitathatatlan fénypontja. Tök jó dolog amúgy összhasonlítgatni a filmet az Annihilationnal. Ami egyik legnagyobb bosszúságom volt az Annihilationben (a film egészén kívül) az a BFG volt, és bár itt cenzúrázták a nevét sokkal nagyob igazságot tettek vele mint abban a filmben. Csak nézd meg: 

Cingár DoomGal és Cingár BFG
És ahogy annak lennie kell.

Agyam eldobom még a liftes jelenetet is átvette az eredeti filmből az Annihilation, és mily meglepő, hogy a 2005-ös jobban csinálta meg.

Lift a pokolba
Lift Nevadában

Amúgy a 2005-ös film nagyon sok megépített szettet használ, még a már sokat emlegetett POV jelent sor nagyrésze is fizikailag létezett, mind a folyosók tekintetében, mind a pokolbéli szörnyek tekintetében (pl a Hell Knight az egy teljes ruha volt). És ez látszik a ami napig is, ugyanis a bluray kiadáson ugyan olyan jól néz ki, mint anno dvd-n. 

Most mondhatnád, hogy nem ér egy akkor 60 (most 78,) millió dolláros filmet összehasonlítani, egy 4 millió dolláros effektíve rajongói film minőségű valamivel. Hallak benneteket, de erre az a válaszom, hogy az Universal mindösszesen csak azért csinálta meg, hogy ne kerüljenek ki a jogok a kezeik közül, és ha már ennyire meg aklarták volna tartani, akkor tekintve a 3 évvel előtte megjelent játékot és annak HATALMAS sikerét, fektethettek volna nagyobb figyelmet és pénzösszeget a filmre (és emelett kereshettek volna kompetens forgatókönyv írókat és rendezőket és sznészeket is), és garantálom, hogy dőlt volna a zsé. Visszatekintve a 2005-ös filmre nem azért mondom, hogy jó, mert játszottam a játékkal ami nagyjából alapjául szolgál (ahogy mondtam az egy teljesen másik élmény, szerintem meg is veszem GoG-on hogy játszhassak vele újból), hanem mert tényleg úgy gondolom, hogy hibái ellenére jó film volt, egy viselhető sztorival, és hajlandó vagyok elfogadni Doom filmnek mind a másikat nincs az az isten. Egy esti popcorn gyömöszkölősnek ajánlom. De azt szívből.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr718268639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása