Sötét jövő

A Sámánnak szüksége van rád

2021. október 04. - Wittigen

Az egész kaland a Hívó univerzumával egy olvasónkkal kezdődött, aki kereste a kisfilmet, aztán ott ért véget, hogy interjút készíthettem az alkotóval, Odegnál Róberttel, annak apropóján, hogy 1 éve a folytatásra készült, és éppen akkor indította volna az Kickstartert, de hát beütött a ménykű. Most azonban a következő kisfilmjének, (mely lehet utat nyit más Hívó univerzum béli filmnek, így a jegelt kickstarteresnek is) a Sámán-nak mi ránk van szüksége, hogy megtámogassuk egy picit.

2013-ban ötletem sem volt arról, hogy egy nap majd én vezetem ezt a blogot, de a Hívóval már akkor találkoztam, bár nem foglalkoztam vele komolyan. 7 évvel később felelevenedtek az emlékek, mert mint ahogy a bevezetőben írtam, egy olvasóm (örök hála neki) felemlegette a kisfilmet, a többi pedig már mondhatni történelem. Aki nem lenne képben miről is van szó, annak:

  1. Az eredeti 2013-as kisfilm itt tekinthető meg.
  2. Az annak előzményül szolgáló képregényről készült véleményünk itt olvasható.
  3. Az íróval készült interjúnk a Lencse (a 2013-as kisfilm folytatása) kapcsán itt olvasható.

Szóval mi ez a Sámán...

Szóval ugye lett volna a Lencse (a film címe a karakter neve is, ez majd ne lepjen meg senkit), ami egy távolabbi folytatása lett volna a Hívónak. E kettő közé ékelődik be a Sámán, még mindg Lencsével a főszerepben.  Lencse egy különleges ember, aki egy nem éppen életbarát drog segítségével képes a jövőből és múltból képeket polaroid kockákra "égetni", azzal az apró mellékhatással (amit már láthattunk) hogy ő maga sem tudja, hogy pontosan mit jelentenek a képek. A gyilkosság felderítése óta eltelt néhány év, Új-Budapest még romosabb, az élet még nehezebb, a levegő még szennyezőbb, Lencse meg, hát ő beteg az említett drogoktó, és ezzel együtt egyre megbízhatatlanabb a "szolgáltatása". Ex-barátnőjét és őt felbérli egy magányomozó egy eltűnt lány megtalálására, és a kétes minőségű látomások Új-Bp végtelenbe tekergőző labirintusába vezetnek, melynek közepén egyáltalán nem az található, amire számítanak.

Lencse szerepében visszatér Mohai Tamás, aki az első filmben is alakította (így tökéletesen megőrizve a folytonosságot, elvégre a színész együtt öregedett a karaterrel), a forgatókönyvet ezúttal teljesen Róbert írja (bár én kivetnivalót nem találtam a Hívó történetében sem), kiegészülve a Blue Duck Arts csapatával, akik megpróbálták kordában tartani csapongó fantáziáját (néha nekem is kell ilyen, hogy visszafogjanak :D ).

...és miért van szükség ránk?

Nos, nincs ingyen vacsora. Ugyan a Nemzeti Filmintézet megtápolta a kisfilmet (végre egyszer jó helyre ment), de már akkor beszélgettünk arról, hogy esélyes egy Kickstarter egy év múlva, és hát itt vagyunk, az indulás előtt. A kitűzött összeg filmes viszonylatban kicsinynek minősül, kb 628000 forint, melynek minden jó szándékú becsléssel legalább az egyharmada, (ha nem a fele) el fog menni az ingyenes szállításra és a Kicksarter sápjára.  Sajnálatos módon (vagy inkább szerencsére, ez egy hosszú téma önmagában) ellentétben az Indiegogoval a Kickstarternek nincsen flexibilis kalapozási formája, így egy alacsonyabb összeg megcélzásával talán több is összejöhet, és akkor pozitív a csalódás. Ezzel kapcsolatban tettem fel a kérdést, hogy konkrétan mire használnák az így gyűjtött támogatást.

Direkt nem kérünk sok pénzt, nem mintha nem lenne jobb minél többől dolgozni. És persze reménykedünk abban, hogy akár több is összejöhet, de bármennyi befolyt összeg tud segíteni, hogy sokkal jobbak legyenek a trükkök. A befolyt összeget még több makettre és még jobb CGI-re költenénk. A támogatás, amit a Filmintézettől kértünk és kaptunk, egy átlagos kisjátékfilm költségvetése, a többit eddig lelkesedéssel és rengeteg munkával pótoltuk ki. Én amúgy nagyon meglepődtem anno, hogy támogatnak, hiszen a sci-fi nem annyira támogatott műfaj itthon, érthető okokból. Nem is mertünk sokkal nagyobb összeget kérni, én tudtam, hogy úgyis nekiállunk páran fanatikus módon maketteket és CGI-t gyártani. A kampányban Kovács Milán képregényalkoltó és crowfunder segít minden ajándékkal, postázással, marketinggel, stb… kérdésben, ő már több sikeres kampányt is létrehozott, és nagyon precízen kiszámolt mindent, ezért is bízom benne. A film mindenképpen elkészül jövő nyárra, ez nem kérdés, és szerintem nagyon jó lesz a látványvilága is. Kérdés csak az, hogy mennyire lesz jó, illetve hogy mennyi plusz munkát kell még nekünk beletenni, vagy esetleg meg tudunk fizetni még pár szakembert, műtermet, technikát, stb. Titkos vágyam például, hogy akár kijöjjön még egy forgatási nap a büdzséből, és így még igényesebben tudjuk felvenni a filmet.

Ez már magában hordozza a választ arra a kérdésre is, hogy mi van akkor, ha a Kick nem sikeres. A film akkor is elkészül, és a látvány Róbert véleményére alapozva akkor is állat lesz (és hiszek neki, elbégre a Hívó majdnem nulla büdzséből néz ki marha jól), de ha segítünk, akkor még inkább ott lehet a szeren.

CGI és makettek. Várjunk csak, MAKETTEK?!

Szerintem nektek olvasók nem idegen a makettekért való rajongásom, tömérdek ezzel kapcsolatos cikket írtunk, hogy néhányat említsek, Star Trek Enterprise felújítása, Nostromo életre keltése és a legutóbbi találat, a Méretarányok nyomában dokusorozat. Utóbbiban keseregtem is egy sort, hogy megannyi modell nem nyeri el az őt megillető helyet egy múzeumban, hanem az enyészeté lesz (lásd Nostromo). Két kérdést tettem fel ezel kapcsolatban, és mind a kettőre tetszetős választ kaptam. Röviden és tömören a kérdések: Miért és mi lesz velük. A "miértre" azért keresem a választ, mert már a Hívó is jórészint digitális volt, és ugyan 2013 óta eltelt bő 8 év, de még mindig tartják magukat a vizuális effektek. Ugyanakkor az elmúlt pár évben olyan rohamos fejlődésnek lehettünk tanúi a fogyasztói piac számára is elérhető technológiákban, hogy ma már a digital backlot technológia majdnem megvalósítható kicsi kerektek között is. Azonban a készítő válaszai maximálisan megnyugtatóak.

Nagyon régi vágyam volt, hogy még ha kicsiben is, de úgy dolgozhassak, mint a nagyok. A legtöbb látványos film a mai napig használ maketteket a trükkökhöz, mert egyszerűen sokkal szebb és igényesebb így az egész látvány. Én amúgy a Star Wars-on nőttem fel (ki nem?), és mindig lenyűgöztek az ott használt makettek. Egyébként beszéltem Ádám Gyurival is – ő a trükkökbe beszálló Jumpcut utómunka cég tulajdonosa és egyben CGI szakértő - és ő is örült, hogy maketteket fogunk ötvözni számítógépes trükkökkel. Az is jó, ha van az utólag berakott gépi elemekhez fény-árnyék és egyéb referencia.

Ez a lehető legjobb megközelítés, még az ILM is visszatért a gyökerekhez a Mandaloriai miatt, írtunk is róla, tanulságos következtetéseket vontak le a sorozat készülte közben (illetve megint revolucionalizálták a filmes ipart, de ez most más kérdés). Tudni kell, hogy hol kell és lehet modelleket és maketteket használni, és hol érdemes CGI-t. A "mi lesz a modellekkel" pedig azért érdekel, mert az a Steven Craft vesz részt a modellek megalkotásában, akinek munkáit már láthattátok az oldalon, és vétek lenne, ha kárbavesznének. És igen, lesz kiállítás. No meg tervek is vannak.

Igen, mindenképpen szeretnénk egy kis kiállítást is, hiszen ezeket a maketteket én igazi kis műalkotásoknak látom (persze elsősorban Istvánét). Remélem meg tudjuk valósítani, hogy a nyári premiervetítéssel egy helyen és időben állítsuk majd ki a maketteket és az egyéb artwork-öket. A makettekre azért is szükség lesz a továbbiakban, mert nem szeretnénk leállni a Sámánnal, hanem a kisfilmmel a kezünkben próbálkozni fogunk tovább nagyjátékfilm, vagy egyéb filmes irányba. Úgyhogy még oda is jól jöhetnek.

Apropó készítő, nagyon megörültem, mikor egy általam ismert alkotó neve tűnt fel a Sámán film megosztásai között. Én egy ittteni kezdeményezéssel kapcsolatban futottam össze Stevennel aki gyönyörű maketteket csinál, és hűűű, amikor megláttam a páncélos Ladát, kicsit kicsordult a nyál a számból, szóval érdekelt, hogy A Sámán és makettező útja hol és hogyan fonódott össze, és elég prózai az indok: Róbert realizálta, hogy nem éppen penge az élethű makettek készítésében.

Steven az egyik Sámános-makettes posztom alapján írt rám, hogy nagyon szívesen részt venne a Sámán kisfilmben. A legjobbkor írt, mert én láttam, hogy aprólékos makettek készítésére teljesen alkalmatlan vagyok. A nagy házakat nagyrészt én csináltam, de ott azért közelről valószínűleg nem fog elidőzni a kamera a részleteken. Az ő makettjeit viszont bárhonnan és bármennyi ideig mutathatjuk, annyira élethűek.

Ha valaki nem látta volna a Sámán Lada Cosmos 2000 fantázia nevű páncélos szörnyét, akkor vessetek rá egy piilantást, mert szerintem gyönyörű.

Mit nyerhetünk mi?

Bármilyen közösségi finanszírozás része az, hogy valamit kapsz a segítségedért cserébe. Ahogy azt már olvashattátok, volt szerencsém látni indulás előtt a Kickstartert és igen ínyenc dolgokat láttam ott. Íme a lista mi ütheti a markod:

  • 410 forintért kapsz néhány pofás képernyővédőt, és az örök hálát
  • 3287 forintért meghívót kapsz a virtuális premierre (és természetesen a képernyővédők).
  • 4929 forintért az előző szinthez képest a következő plussz extrák ütik még a markodat: Digitláis hogyan készült, dedikált stáb fotók, digitális poszter.
  • 6984 forintért az előző szinthez képest a következő plussz extrák ütik még a markodat: A5 méretű naptár vagy 12 darabos képeslap szett (Budapest és karácsony tematika, earlybird). 
  • 7805 forint, ha nem sikerülne megcsípni az előző képeslapos szettet ami early brd akkor még mindig hozzá juthatsz ezzel a pledg-el.
  • 9039 forintért minden előző ajándék jár kivéve a képeslapok, de ezúttal nem A5 hanem A4-es méretű naptár.
  • 11915 forintért minden eddigi ajándékot megkapsz (képeslap is) és egy Digitális hogyan készült a film könyvet is kapsz.
  • 13969 forintos pledge a 6984/9039 forintos pledge változata, csak A3-as naptárral.
  • A másik 13969 forintos pledge A4-es naptárral vagy a 12 darabos képeslap szettel jön, és megkapod dedikálva az előzmény képregényt. Megéri, mert nem sima dedikálásról van szó, ilyet fogtok kapni. Ha erről lecsúsznál, mert ez is earlybird, akkor +827 forintért még mindig hozzá juthasz a képregényhez.
  • 16024 forintól kezdődnek az izgibb fizikai ajándékok: nevesített mozi poszter, kinyomtatott hogyan készült könyv, A3-asnaptár vagy képeslap szett.
  • 19720 forintért kapsz 10 dedikált jövő látomást fénykép formájában, filmposzter és 2 db VIP belépő a film 2022-es díszbemutatójára, A3-as naptár ÉS képeslap szett.
  • 26704 forintért minden eddigi ajándék (kivéve a dedikált képregény) ÉS kapsz egy 3D nyomtatott LADA Cosmost.
  • 31632 forintért minden eddigi reward, és benézhetsz a forgatásra mint látogató vagy statiszta, és kapsz egy dedikált 3 kockás storyboardot.
  • 45176 forintért az eddigieket megfejelik egy forgatás során használt díszlet darabbal.
  • 69818 forintért MINDEN eddigi ajándék jár, és egy A4-es méretű kézzel készült tusrajz üti a markodat.

Van egy kérdés, mely mindenki által univerzálisan rühhelt, de azért feltettem, mert kíváncsi voltam Robert válaszára. A kérdés így hangzik: Miért érzed úgy, hogy megérné adni az embereknek a Sámán elkészülésére. Nekem meg van az okom, hogy miért szavazok bizalmat Neked/nektek, de kíváncsi lennék a te gondolataidra is. És a válasza őszintén meggyőző.

Itthon nem vagyunk elkényeztetve magyar sci-fi alkotásokkal. Nekem biztosan lenne rá igényem, de úgy láttam, hogy másoknak is. A képregényem megjelenése óta, vagyis bő 15 éve foglalkoztat ez a világ, talán a Kickstarter oldalon is látszik majd, hogy mennyi mindent készítettem hozzá ez alatt a sok év alatt. És azt hiszem, ez a lepusztult, tönkretett, multik által uralt világ nagymértékben reflektál arra, amerre sajnos haladunk már egy jó ideje. Durva és nagyon szomorú, hogy az elmúlt 15 évben a legrosszabb irányban változott egy csomó minden. A magyar vígjátékok talán nem adják annyira vissza ezt az életérzést . Nekem ezért is fontos ez az univerzum.

Illetve egyből adta magát a kérdés, hogy Ő mit remél a Sámántól. Vajon ha sikeres lesz, akkor megnyitja-e az utat más, esetleg hosszabb Hívó univerzumos filmeknnek?

Igen, ez régi vágyam. A magyar HBO-nál hosszú évekig fejlesztettünk belőle egy sorozatot Horváth Áron írótársam és más írók segítségével, az HBO teljes profi szakmai hátterével. Egy idő után elkanyarodtunk az eredeti világtól egy teljesen másfajta sci-fi univerzumba. De az kiderült, hogy nagy potenciál van benne, nem mintha ebben bármikor is kételkedtem volna, de jólesett, hogy egy ilyen komoly filmes cég is egyetért velem ebben. Úgyhogy szerintem lenne esély hosszabb lélegzetű művek létrehozására is.

Nem tagadom, nagyon a szívemhez nőtt a Hívó univerzuma, mert úgy érzem, hogy egy olyan egyedi színfolt az itthoni viszonylag sivár filmes palettán, melyre igazán szükség van. Nem mellesleg nagyon régóta reménykedem benne, hogy a filmes iparunk egyszer végre az amúgy termékeny sci-fi szcénánk felé fordul, elvégre volna mit megfilmesíteni (Csepregi Tamás - Szintetikus álma, vagy Nemere István Műkincsrablók a kisbolygón és a többi könyv megfilmesítése/sorozatosítása, csak hogy két példát mondjak), és igen aktuálisak is lennének. Azonban felmerülhet részetekről a kérdés, hogy a Sámán, illetve a Lencse mögé miért állok be, és a Műanyag égboltot miért kezelem erős tartózkodással. Nos a kérdés jogos, engedd meg, hogy megindokoljam: ugyan annyi tudás áll rendelkezésünkre (szinopszis, és néhány teszt render jelentekből, illetve tömérdek kép a kisfilmhez készült makettekről) azonban a két már megismert mű, és egy interjú után olyan kép alakult ki a készítőről a fejemben, hogy tudja mit akar csinálni, és azt képes alacsony büdzsén is megvalósítani. Ja és nem próbálja meg az élet értelmét megmagyarázni a kisfilmjében sem a képregényében. Ezek együttesen egy olyan bizalmat alakítottak ki a készülő kisfilm felé, hogy bátran merem nektek ajánlani, hogy vállajátok a kockázatot a Kickstarter beindításával (az sem hátrány, hogy nem hajtott el melegebb éghajatra, mikor feltettem kellemetlenebb kérdéseket). 

Aki szeretne segíteni a film elkészültében a vonatkozó Facebook és Instagram oldalon (de főleg a Facebook oldalon) minden információt elér, illetve a Kickstarter képre kattintva eléritek az ma este 18:00-kor startoló kampányt.

A bejegyzés trackback címe:

https://sotetjovo.blog.hu/api/trackback/id/tr3616692220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása